-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scania-platoon i Singapore
Scania skal sette i gang det de kaller verdens første fullskala autonome truck-platooning.
Scania har lenge vært engasjert i platooning – denne voksne utgaven av «Hermegåsa». En kø tunge lastebiler der alle følger tett etter hverandre, med lederbilen som beslutter hvor turen skal gå.
Det er ikke lenge siden Scania ble bedt om å stå i spissen for et € 4,5 millioner «Companion» prosjekt. Formål: implementere platooning-teknologi for vanlig landevei.
Det er noe av det samme de nå skal i gang med i Singapore. Forskjellen er bare at der er allerede målet klart: det hele skal ende opp i en full-skala platooning-virksomhet der containere skal fraktes mellom forskjellige havneterminaler.
Vi snakker om verdens travleste havn målt i containertrafikk. En femdel av all verdens shipping-containere er for eksempel innom der hvert år.
Det er republikkens samferdselsmyndigheter og PSA (havne-operatøren) som nå setter i gang dette opplegget. Årsakene er åpenbare: 12 % av Singapores overflate brukes til veitransport. Kapasiteten er sprengt, men det finnes ikke flere tilgjengelige arealer å bygge vei på. Og med rundt en million biler begynner det å bli en skrikende mangel på kompetente sjåfører også.
Platooning møter begge disse behovene. Bilene kjører meget tettere, flere containere pr. km. vei. Og slik Singapore ønsker det trenger de bare en sjåfør for hver fjerde bil. En ledebil og tre som henger etter – slik skal oppskriften være.
I første runde skal man designe og forfine platooning-teknologien og tilpasse den Singapore-forhold. Dette skal gjøres hjemme i Sverige. Så skal man ha lokale forsøk og utviklingen av teknologien i Singapore. Og det hele skal lede til full operasjon.
Toyota er med på et liknende løp, og deres utviklingsarbeid skal skje uavhengig av Scanias, hjemme i Japan.
Noen klar tidsskala er ikke gitt.