Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Automotive Hambach

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Automotive Hambach

Ineos Automotive Hambach

Ineos Automotive Hambach

Defender-kloning fra Frankrike

Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.

Publisert

Jim Ratcliffe er en av Storbritannias rikeste, formuen er bygget på kjemisk industri. I tillegg til at han driver med små distraksjoner som å bygge båt for å vinne America’s Cup, syntes han Land Rover gjorde noe helt galt da de lanserte sin nye Defender.

Dermed konstruerte han og hans folk Grenadier, som de kaller den virkelige etterfølgeren til originalen.

På rekordtid – riktignok med tung hjelp fra Magna og andre industri-støtter – har de allerede de første null-serie bilene klare. De har allerede opptrådt i mange sammenhenger.

For en skikkelig serieproduksjon hadde han blinket ut et område i Wales, ikke langt unna Bridgend, der Ford stengte en motorfabrikk og området tapte 1500 arbeidsplasser.

Det har selvfølgelig blitt masse politisk støy etter at han besluttet å flytte ut, og Brexit-tilhengeren, Sir Jim, blir selvfølgelig sett på som en forræder mot sin egen sak.

– Da Daimler kom opp med Hambach var det en enestående mulighet vi simpelthen ikke kunne ignorere, sa han.

Etter at Daimler og Geely ble enige om å bygge de neste Smart-generasjonene i Kina er det ikke bruk for denne moderne fabrikken på den franske siden av grensen, rett nord-vest av Strasbourg.

– Denne plasseringen, noen kilometer fra Baden-Württemberg og rett i nærheten av Tysklands bilindustri-hjerte, vil gi tilgang til en kjede underleverandører, en spesialisert og dyktig arbeidskraft og til markeder som vi ikke finner make til noen andre steder, sier Ineos.

For Daimler er dette et harmonisk grep i innsatsen for å slanke selskapet.

Det er sagt at de to sammen skal sørge for 1300 arbeidsplasser i området. Ineos skal også fortsette å bygge EQ Fortwo på kontrakt en stund fremover.

De første Grenadier skal trille av samlebåndet på slutten av året, og møte sine første kunder på våren 2022.

Powered by Labrador CMS