-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lover finansiering av lastebilførerkort gjennom Lånekassen
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) hadde med seg en liten budsjettlekkasje, da han møtte fremtidige lærlinger i yrkessjåførfaget.
8. oktober legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2019. I dag ble det klart at det ligger i alle fall en godbit der for transportnæringen.
– Vi vil legge til rette for at flere sjåfører kommer inn i transportbransjen, ved at vi gir Lånekassen mulighet til å være med og finansiere utdanningen til lastebilsjåfør også for voksne, uttalte Jon Georg Dale under arrangementet Nasjonal Lærlingedag onsdag.
Enormt behov
Arrangementet, som ble holdt hos Transport-Formidlingen SA i Oslo, var regi av Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Opplæringskontorer for Transportfag SOTIN og NHO Transport.
NLF og SOTIN har siden forrige statsbudsjett ble lagt frem i fjor, hvor det ble klart at bussjåførutdanningen blir underlagt Lånekassen, jobbet for at lastebilsjåførutdanningen skulle behandles på lik linje.
Ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er det et dokumentert behov for 15.000 lastebilsjåfører i Norge innen 2030, og bransjen sliter med rekrutteringen. Dette er bakgrunnen for regjeringens forslag til neste års statsbudsjett.
– Vi må sørge for god rekruttering til bransjen, både gjennom utdanningsløpet og lærlingevei, og gjennom at vi kvalifiserer flere voksne som kanskje er utenfor arbeidslivet eller er i en annen jobb men ønsker å bli yrkessjåfør, utdyper samferdselsministeren overfor YrkesBil.no.
Gjeldende fra og med 2019
Ifølge Dale skal Lånekassen-ordningen gjelde fra og med 2019, såfremt Stortinget slutter seg til forslaget fra regjeringen. Han vil imidlertid ikke si noe om hvor mye penger dette tiltaket vil koste staten.
– Det kommer selvsagt an på hvor mange som kommer til å bruke den finansieringsmetoden. Jeg vil være forsiktig med å gå inn på noen konkrete anslag på dette, sier Dale.
I dag koster det rundt 100.000 kroner for å ta tungbilførerkort, dersom man ikke gjør det for eksempel gjennom videregående utdanning.
– Det har vært vanskelig å få finansiert dette om man ikke får det dekket gjennom en bedrift. Ved å legge dette under Lånekassen ønsker vi at flere i større grad kan ta sjansen på egenhånd å kvalifisere seg til en jobb som yrkessjåfør. På den måten får vi flere som står utenfor arbeidslivet inn, og ikke minst får folk som ønsker å bytte til denne bransjen muligheten til å kvalifisere seg, sier statsråden.
– Meningsløs forskjell
Direktør Geir A. Mo i NLF er strålende fornøyd med det han fikk høre onsdag.
– Vi har jobbet i ett år nå for å få til dette, etter at det forrige statsbudsjettet kom hvor de innførte denne ordningen for bussjåfører – men ikke lastebilsjåfører. Det var et famøst vedtak, og vi mener det er helt meningsløst å ha en slik ordning kun for den ene yrkesgruppen og ikke den andre, sier Mo til YrkesBil.no.
Han sier det er mange som har lyst til å omskolere seg og begynne å kjøre lastebil.
– I kostander snakker vi ikke bare om 100.000 for førerkortet. Ta med Yrkessjåførkompetansekurset og andre krav, så er vi oppe i 140.000 kroner. Så skal folk leve i mellomtiden og ha penger til andre ting. De høye kostnadene gjør at mange velger det bort, sier Mo.
Han synes det er vanskelig å si hvor mye ordningen vil ha å si for rekrutteringen inn i sjåføryrket.
– Men dette gjør at vi kan gå bredere ut. Vi tror dette kommer til å hjelpe betydelig, som et tillegg til at vi fortsatt jobber opp mot NAV og yrkesfagutdanningene for å få folk inn de veiene også, sier Mo.