-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Daimler Trucks får e-senter og autonom-forskning
Omtrent samtidig forteller Daimler Trucks at de skal samle all elbilvirksomhet i et globalt utviklingssenter og at de skal bygge et autonom-truck senter i USA. Dessuten viste de to nye elbiler.
Daimler har allerede to sentra for automatisert kjøring. Et i Stuttgart og et i Bangalore.
Men nå skal de opprette en større avdeling i Portland, som skal forske og utvikle videre, samtidig som de derfra koordinerer alle tilstøtende aktiviteter rundt i veden.
Daimler sier at de er i front når det gjelder robotkjørte biler. At de vil gi spedisjonsbransjen enorme fordeler, at de vil øke både sikkerhet og punktlighet og – ikke minst – de vil gjøre at sjåførmangelen blir mindre kritisk.
Daimler Trucks investerer mer enn 2,5 milliarder Euro i forskning og utvikling i år og neste år. Mer enn 500 millioner av disse går til autonom kjøring og til e-mobility.
Og der dukket det plutselig opp en annen historie.
I disse dager oppretter nemlig selskapet en egen gruppe for utvikling av tunge, elektriske lastebiler. Her er det de tilsvarende gruppene i Stuttgart og Kawasaki som skal knyttes opp mot det nye sentret i Portland.
EMG, E-Mobility Group, er navnet på nyskapningen, og den blir ikke lenger noen fjern forskningsavdeling langt ute på et organisasjonskart. Fra 1. juli skal den ledes av Gesa Reimelt som i dag leder prosjektgruppen for drivlinjer og eDrive hos Mercedes personbiler. Han skal da rapportere direkte til dr. Frank Reintjes, sjef for global drivlinje og produksjon hos Daimler Trucks.
Antakelig for å vise at de mener alvor med denne etableringen kunne de presentere to nye elbiler da budskapet ble levert.
Den ene basert på Cascadia har 730 hester og 550 kWh batterier som rekke for turer på inntil 400 km og så kan den lades opp til nye 320 km i løpet av en hamburger og cola pluss en tur på potta.
Den andre, også Freightliner, en eM2 106 er beregnet for distribusjonsjobber. 325 kWh og inntil 480 hk. Her snakker vi om en rekkevidde på inntil 370 km.
Frank Reintjes kunne fortelle at 30 elektriske Freightliners ville være ute hos de første kundene i løpet av dette året.
- Det vi er ute etter, sa han, er teknologiske nøkkelstrategier. Vi skal gå for de beste løsningene når det gjelder batterier, lading og energistyring.