-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hydrogen-ordre i mega-klassen
40 hydrogenbusser i en jafs – større innslag av hydrogen i kollektivtransport har vi vel aldri sett før. I hvert fall ikke i Europa.
I sommer var vi med Toyota på en spennende hydrogenreise gjennom Tyskland, som startet med personbilkjøring fra Hamburg, via innblanding av hydrogen i husholdningsgass og overskuddsgass til hav pris i Ruhr-området, til et hydrogenfyrt elektrisk fly i Stuttgart.
Underveis kjørte vi også buss i nærheten av Köln. Busser spesialbygget av Van Hool (vekt over bakakslene satte for eksempel spesielle krav) som ble fylt av gass som ellers ville vært rent avfallsprodukt fra industrien i området.
Alle som deltok i pilotprosjektet var svært positive, og alle regnet med at det ville utvides.
Det får vi bekreftet nå. Van Hool forteller om 30 busser som skal leveres til regionaltrafikken i Köln og 10 som skal til Wuppertal.
Dette er busser som fremdeles er i eksperiment-stadiet – prisen alene forteller om det, selv om alle ser det som svært lovende at nå betaler man mindre enn 1 million Euro pr. buss. Man har også utviklet brenselceller sammen med Ballard som nå bruker ca. åtte kg. hydrogen pr. 100 km, og klarer en rekkevidde på 350 km.
Spesielt for Wuppertal-trafikken er disse bussene svært velkomne. «Siden elektriske busser ikke har stor nok rekkevidde for vårt behov er vi glade for at hydrogenbussene er kommet på det nivået de er nå», sier Ulrich Jaeger leder for WSW mobil GmbH, og legger til at «siden vi også produserer hydrogen på svært bærekraftig vis blir dette prosjektet vårt en one-stop-shop».
Van Hool har lang erfaring med hydrogendrift. De første brenselcellebussene gikk til USA i i 2005. Siden 2007 har de bygget dem for europeiske kunder. Siden mai 2014 har de vært i bruk i Köln. Til nå har de bygget 53 slike busser – 32 for europeiske kunder. Denne nye ordren er altså større enn deres europeiske totalleveranser til nå.
Bussene som skal leveres er av typen A330, 2 akslet og 12 meter. 29 sitteplasser, 46 eller 49 ståplasser pluss to rullestoler og en barnevogn. El-motoren fra Siemens yter 210 kW og bussene fylles med 38,2 kg hydrogen ved 350 bar. Reservebatterier på 36 kWh støtter fremdriften, så vi kan trygt snakke om en hybridløsning her også – men altså, elektrisk hele veien.
Bussene skal rulle ut fra Van Hool fra annet halvår neste år.