Velkommen til NUFAM 2017.
Alle foto: Brede Høgseth Wardrum
Kraner setter ting i perspektiv. Trekkvognene ser ikke fullt så store ut der oppe.

DAF-standen ønsker velkommen.

Volkswagen viser bredden i sine nyttekjøretøy.

Langendorf.

Finansiering er viktig.

Winkler.

Magirus (t.h.) feirer 100 år som bilprodusent. Merket eies av Iveco, som fremdeles selger brannbiler under Magirus-navnet.

Daily for variert bruk.

Racinginspirert Stralis.

Daily som kjører på henholdsvis gass og strøm.

Lastsikring er viktig.

Deutsche Post er på plass med sine elektriske nyttekjøretøy StreetScooter.

...og elsykler for distribusjon av post.

Den største StreetScooteren er ganske så stor, faktisk.

Ikke den vanligste kombinasjonen i Norge, men noen finnes det.

ABT driver egentlig med racer- og sportsbiler, men sammen med AL-KO Fahrzeugtechnik har de bygget en modul-chassis og el-løsning basert på Volkswagen T6. eCab kaller de den.

Nå begynner det å dukke opp slike påbyggvarianter av StreetScooter. Spennende.

Ingen messe uten dekk.

Messen inneholder også mye tungt verkstedutstyr.

Gøy må man også ha det, mener logistikkselskapet Dachser.

Selv om det er mye snakk om fremtid, er det viktig å ha med seg historien.

Selv om det er mye snakk om fremtid, er det viktig å ha med seg historien.

Flere Scania-forhandlere fra Sør-Tyskland, Sveits og Frankrike har gått sammen om å bygge denne flotte standen i skikkelig hyttestil.

Scania P450 CB8X8HHZ.

Kul fotostasjon hos Scania.

Ser du Scaniaen?

Meller Kipper er på plass.

Tyske BOTT er store på varebilinnredning.

Mercedes-Benz har en av de største standene på messen, og viser blant annet frem konseptet Vision Van.

Pass deg for dronene!

Den nye pickupen X-klasse er også på plass. Interiøret skiller seg tydelig fra Nissan Navara som er utgangspunktet for X-klasse.

Den nye pickupen X-klasse vekker mye oppmerksomhet.

Særlig på bakdøra drar vi kjensel på Navara-trekkene.

Daimler viser også frem et av sine amerikanske merker, Western Star.

Forsvarshistorie hører med.

Mer dekk.

NUFAM 2017

Scania Hybrid vekker interesse.

Rask og effektiv kontroll på at boltene sitter.

Fuso viser elektriske Canter e-Cell.

Fuso viser elektrisk Canter e-Cell.

Sett på baken?

Unimog er jo alltid morsomt å se.

Russiske Kamaz er også på plass.

Russiske Kamaz er også på plass. Denne er tydelig merket med at den oppfyller Euro 6-kravene.

Liten Piaggio med en enda mindre Piaggio Ape på lasteplanet.

Liegier Flex L3 får du for drøyt 15.000 euro.

Piaggio kan tilby ulike nyttekjøretøy.

DFSK er avdelingen for lette nyttekjøretøy hos den store kinesiske bilprodusenten Dongfeng. De er representert med en betydelig stand i Karlsruhe.

DFSK er avdelingen for lette nyttekjøretøy hos den store kinesiske bilprodusenten Dongfeng. De er representert med en betydelig stand i Karlsruhe.

Käsbohrer er velkjent i Norge. De viser frem sine nyeste tilhengerløsninger.

Live-demonstrasjoner er det flere av. Som her med foliering.

Mye moro for de minste er det selvsagt også, så det er bare å ta med familien.

Mye moro for de minste er det selvsagt også, så det er bare å ta med familien.

Sveitiske Saurer er et sjeldent syn nå til dags.

Foretrekker du nyttekjøretøy i bokhylle-format finner du også et rikelig utvalg av det.

Nei, dette er ikke en MAN. Dette er en Büssing BS16UK bygget i 1970. Det var før MAN overtok selskapet og tok i bruk løve-logoen.

MAN viser frem TGE, som er deres versjon av Volkswagen Crafter.

NUFAM 2017

På messen kan du se lyset opptil flere ganger.

På en nyttekjøretøymesse er det godt å se at ikke alt er blankpolert.

MAN reklamerer for RIO - digitalplattformen som Volkswagen Truck & Bus lanserte på IAA i fjor.

Lastebilstanden til MAN er ikke av de største, men til gjengjeld finner du TGEer overalt.

BPW har bygget om denne gamle Mercedesen til elbil.

BPW har bygget om denne gamle Mercedesen til elbil.

BPW har bygget om denne gamle Mercedesen til elbil, og viser her frem hvordan de har gjort det med batteriplassering og drivverk.

Trenger du et løft er det bare å gå ut.

Trenger du et løft er det bare å gå ut.

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Unimog-museet har tatt med seg sin mobile parkour-løype. Dette er tøft!

Kontrollorganet DEKRA er på plass. Navnet betyr for øvrig Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungsverein.

Formel Vau-bil fra 1976. Ikke hørt om, sier du? Sjekk ut www.formel-vau.eu

Rakk du det ikke i år får du en ny sjanse i 2019.

Høstens store tungbilmesse

Er du glad i øl og lastebiler? Da er Karlsruhe definitivt stedet å være denne helgen. Start lørdagen med tungbilutstilling, og rund av med ekte tysk oktoberfest.

Publisert

Høstens eneste ordentlig store transportmesse, i alle fall innen grei rekkevidde og med en viss relevans for Norge, er nå i full gang.

Dørene til NUFAM åpnet torsdag morgen, og her loves det «fullt trøkk» i fire dager til ende.

YrkesBil.no er på plass i Sør-Tyskland og gir deg her en liten smakebit av hva du kan oppleve om du tar turen.

350 utstillere
NUFAM betyr selvfølgelig NUtzFAhrzeugMesse, og det er akkurat det den er.

Messen, som arrangeres for femte gang, har til nå ganske beskjedent titulert seg som bransjeutstillingen for Sør-Tyskland. Men de senere årene har arrangementet fått et langt mer internasjonalt snitt over seg, med en rekke av de store leverandørene som deltakere.

Fortsatt er det langt igjen til størrelsen på tungbilenes IAA i Hannover, som arrangeres neste høst, men «alle» bilene er her, og spesielt Scania, Mercedes-Benz, Iveco og DAF utmerker seg med svære stander.

Men i enda større grad er dette en utstilling for folk som jobber i bransjen – enten de jobber med spedisjon eller verksted eller et eller annet sted mellom.

Selv om mange av aktørene henvender seg til hjemmemarkedet i Tyskland, har en stor del av dem hele Europa som sitt nedslagsfelt. Du finner med andre ord mange kjente merkenavn her.

I år er messen dessuten enda større enn før. Arrangørene har åpnet en fjerde utstillingshall og gitt plass til 350 utstillere fra 13 land – det var 330 utstillere for to år siden.

Totalt legger utstillingen i år beslag på 70.000 kvadratmeter, og det er ventet over 25.000 besøkende.

Elektrisk og autonomt
Her kan du gå rundt og titte på lastebiler, tilhengere, påbygg, tilbehør, verktøy og maskiner, men du kan også få rikelig påfyll av nyheter innen avanserte it-løsninger, finansiering, flåtestyring og logistikksystemer.

Telematikk er et av spesialtemaene som vies mye oppmerksomhet her, med blant annet demonstrasjoner av effektiv og automatisert lasting og lossing.

Det er også tydelig at elektriske varebiler vekker stor interesse. Det tyske postverket er selvsagt på plass med flere varianter av sin varefrakter, StreetScooter. Du finner også ABT, som egentlig driver med racer- og sportsbiler. Sammen med påbyggeren AL-KO Fahrzeugtechnik har de bygget en modul-chassis og el-løsning basert på Volkswagen T6. eCab kaller de den.

Autonome kjøretøy er et annet hett tema. Og her er du nok, bokstavelig talt, nærmere denne teknologien enn noe annet sted. I Karlsruhe er nemlig en egen testbane for autonome kjøretøy i ferd med å ferdigstilles. Det er ikke snakk om en lukket bane, men dedikerte deler av byens infrastruktur, som kan benyttes av produsenter og forskningsinstitusjoner for å prøve ut fremtidens teknologi. Kjøretøyene vil imidlertid ikke bli sendt ut på veien på egenhånd – det vil til enhver tid sitte personer i bilene som kan gripe inn ved behov.

Transport-ministeriet i regionen Baden-Württemberg, hvor Karlsruhe ligger, bruker 2,5 millioner euro på testfasilitetene som etter planen skal tas i bruk fra 2018.

For øvrig var det i denne regionen Daimler for første gang testet et selvkjørende vogntog i ordinær trafikk på Autobahn A8 ved Denkendorf utenfor Stuttgart for snaue to år siden.

Høy trivselsfaktor
I tillegg til det rent faglige du kan oppleve på messen, så er det noe spesielt med Sør-Tyskland. Det er trivelig her, rett og slett. På messeområdet lukter det deilig av currywurst, det serveres øl og andre forfriskninger på mange av standene og du møter veldig mange blide mennesker som gjerne slår av en prat.

En ren bonus er det jo at messen er lagt til samme helg som det arrangeres stor oktoberfest i Karlsruhe. Det blir garantert gøy, for dem som har muligheten.

NUFAM er åpen til og med søndag. Om du ikke velger å kjøre bil ned (16 timer fra Oslo, ifølge kollega Jon Winding-Sørensen), er fly til Frankfurt det enkleste og raskeste. Fra flyplassen går det jevnlig intercitytog som tar deg til Karlsruhe på en time, og fra togstasjonen til messen kjører gratis skyttelbuss hver halvtime.

Med andre ord: hva venter du på?

Powered by Labrador CMS