Nye Scania XT
Foto: Scania
Scania XT
Foto: Scania
Scania XT
Foto: Scania
Scania XT
Foto: Scania
Scania XT
Foto: Scania
Scania XT
Foto: Scania
Produktsjefen for anleggsbiler i Scania, Anders Lampinen, teller ned til lansering av XT-serien.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Direktesendingen er i gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Visningen på storskjerm sviktet grunnet netttrøbbel. Men Irene Fæster og John Lauvstad i Norsk Scania visste råd. De fulgte med via mobil.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Endelig var det tid for å hilse på Scanias nye varemerke, XT.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stigtrinnet ved siden av døra er kjekt om du skal opp for å titte på lasset bak i kassa.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Det er i fronten, med den nye fangeren, XT er enklest å gjenkjenne. Denne bilen har ekstra høy bakkeklaring.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Henrik Eng forklarte kort hvordan Scania mener fremtiden ser ut.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
En typisk norsk anlegggsbil, sier du? Det stemmer på en prikk. Denne skal til Norge etterhvert.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Carl Dahlberg i Scania er stolt over den nye anleggsbilen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her er den nye G-hytta i mer ordinær forpakning.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Slik ser det ut etter at Scania har styrketestet bremsene på den nye anleggsbilen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Historie hører med. I kundesenteret i Södertälje er det for anledningen stilt ut flere klassiske anleggsbiler fra Scanias historie.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Historie hører med. I kundesenteret i Södertälje er det for anledningen stilt ut flere klassiske anleggsbiler fra Scanias historie.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Historie hører med. I kundesenteret i Södertälje er det for anledningen stilt ut flere klassiske anleggsbiler fra Scanias historie.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Ekstra tøff Scania

Mandag kveld lanserte Scania sin nye anleggsserie, XT. Tøffere enn dette blir det ikke, ifølge lastebilprodusenten.

Publisert

Siden du også kanskje lurer på hva XT betyr, kan vi like gjerne starte der. Bokstavene står altså for Xtra Tough, og de blir å se på mange Scania-biler fremover.

XT er nemlig Scanias nye «varemerke» (ja, de har allerede lansert jakker, luer og t-skjorter med XT-logo), for det de omtaler som sine «tøffeste biler» beregnet for blant annet anleggssegmentet.

Nyheten ble presentert og kringkastet mandag kveld i et direktesendt show på web-tv, i tillegg til en visning for et knippe journalister ved fabrikken i Södertälje. Her ble også den nye P-hytta vist for første gang.

– Nå girer vi opp ytterligere innen anlegg, uttalte produktsjef i Scania Trucks, Anders Lampinen.

LES OGSÅ: Scania lanserer ny V8-generasjon

Utstyrspakke
Men det er altså ikke sånn at XT er snakk om én type anleggsbil.

XT er en utstyrs- og designpakke som kan leveres på en rekke versjoner av de nye førerhusene P, G, R og S, med tilnærmet alle motoralternativer, og ikke nødvendigvis bare som anleggsbil. Det kan like gjerne være en tømmerbil eller en «kommunebil» med flak og kran.

Og joda, XT-bilene er tøffe å se på.

Det første du legger merke til, foruten den oransje XT-logoen i grillen, er en ordentlig robust metallfanger som stikker 15 centimeter ut foran hyttefronten. Spesielt pen er den ikke, men den tåler en støyt, for å si det forsiktig, og huser i tillegg en tauekrok godkjent for 40 tonn.

XT-pakkene byr også på flere valgalternativer for utvendig og innvendig utstyr og stæsj. Blant annet er det utviklet helt egne seter, gummimatter med høye kanter og ulike oppbevaringsrom. Utvendig er det snakk om speiler i ekstra robust utførelse, utvendig solskjerming og ekstralys innfelt i taket.

LES OGSÅ: Nå kan du sove i G-serien også

Automat med clutch
Lanseringen mandag var en fortsettelse på Scanias utrulling av den nye modellserien, som startet for ganske nøyaktig ett år siden. Ikke før i 2019 regner Scania med å være helt ferdig med å rulle ut nyhetene rundt sin "Next Genereation" i alle markeder.

Av andre nyheter som ble vist i Södertälje nå var blant annet «Clutch on demand», som hadde verdenspremiere i august på «skogsmessen» Mittia i Sverige.

Dette er den nye automatiserte girkassen Opticruise med sideakselbrems som nå kan leveres med clutchpedal. Dette kan være nyttig, for eksempel når det er behov for ekstra presisjon ved manøvrering i lave hastigheter.

Gjeninnfører manuell
I tillegg er det nå klart at Scania gjeninnfører god gammeldags manuell girkasse. Dette kan leveres på alle motoralternativene, bortsett fra 730-hesters V8. Hvem og hvor mange som kommer til å velge dette er selvsagt usikkert, men se ikke bort fra at det finnes en del manuell-entusiaster der ute.

– Jeg var på Vestlandet nylig og snakket med flere sjåfører som ønsket seg manuell girkasse. For meg er det overraskende mange som ønsker det, så dette blir spennende. Jeg tror det først og fremst handler om personlige preferanser, sier direktør for kommunikasjon og branding i Norsk Scania, John Lauvstad, til YrkesBil.no.

Mange anleggssjåfører har ventet på Scanias nye daghytter, bladfjærer, tandemboggi og flere motoralternativer i anleggsbilene fra Södertälje. Nå kommer dette og mer til, lover produsenten.

Du kan snart lese mer om Scania-nyhetene i YrkesBil nr. 9.

Powered by Labrador CMS