-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagens nye mikrobuss
Det har vært snakket om en ny mikrobuss fra Volkswagen i årevis. Nå står en konseptutgave i Detroit, klar for bruk i 2020.
Selvsagt dreier det seg om elektrisk drivlinje når Volkswagen prater fremtid. I.D. Buzz heter konseptet som deler plattform med BUDD-e fra CES-utstillingen i fjor og personbilen I.D. Concept som Volkswagen viste i Paris sist høst.
Det er nok ikke tilfeldig at konseptet som debuterer på Detroit-utstillingen er inspirert av den ikoniske mikrobussen som hadde, og fortsatt har, så mange fans på det amerikanske kontinentet. Den har vi sett mange versjoner av, blant annet Bulli fra 2011.
Elektrisk fundament
Volkswagen sier bilen kan være klar for salg i 2020, og fem år senere er den så teknisk avansert at den er selvkjørende.
I.D. Buzz er bygget på MEB-plattformen som skal danne grunnlag for VW-konsernets elektrifisering over hele linja. Det gir grunnlag for et rommelig og fleksibelt interiør siden batteriene ligger i gulvet, samtidig som tyngdepunktet blir lavt.
Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og VW lover plass til inntil åtte personer og et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter. Her har vi også et fint utgangspunkt for en fleksibel varebil.
To elmotor på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 159 km/t.
Utholdende
Batteriet har en kapasitet på hele 111 kWh og gir en teoretisk rekkevidde etter NEDC standard på 600 kilometer (435 km etter amerikansk standard).
En CCS hurtiglader med kapasitet på 150 kW skal kunne lade batteriene til 80 prosent i løpet av en halv time.
Ifølge VW kan det også være aktuelt å lage en 268-hesters modell med bakhjulsdrift og 83 kWh batteri. De nevner ikke forhjulsdrift, men det skulle ikke forundre meg om ikke det er mulig som et tredje alternativ. Den I.D.-en vi møtte i Paris hadde jo det.
Volkswagen sier at I.D. Buzz kan være autonom, eller helt selvkjørende, rundt 2025. Derfor er interiøret utformet slik at stolene kan snus, eller omdannes til bord og en seng helt bakerst.
Vi kommer nok til å se mange flere varianter over dette temaet i årene fremover, for de aktørene som skal være ledende i bilindustrien om fem til ti år, kommer de ikke utenom elektrifisering – noe Volkswagen for lengst har innsett.