Førerløst fra MAN
Førerløst bak, arbeidsbil foran. Nå skal dette testes ut i daglig trafikk. Foto: MAN
Førerløst fra MAN
Selv om det er førerløst finnes det et display som forteller om den aktuelle situasjonen. Alle data blir selvfølgelig overvåket og lagret.
Foto: MAN
Førerløst fra MAN
Alle relevante informasjoner overføres trådløst mellom arbeidsbil og følgebil.
Foto: MAN

Førerløse kollisjoner

MAN er med på et spennende tysk prosjekt som i prinsippet går ut på at den bilen folk kjører inn i, bakfra, skal være uten fører.

Publisert

Alle kjenner til den gule lastebilen som befinner seg 100 meter bak maskiner eller biler eller folk som arbeider på veien.

Gjerne arbeider der utstyret flytter seg, som for eksempel rensing av veiskuldre eller grøfter, eller sette ut varsel-koner.

Men selv med masse blinkende lys og store varselskilt er det ikke sjelden disse bilene blir påkjørt bakfra, og selvfølgelig kan det ha konsekvenser for føreren om bord.

Nå har man begynt å jobbe med en ny form for platooning – systemet der lastebilene følger etter hverandre i lange kolonner på motorveiene – bare at her skal bilen bak kjøre uten fører.

Altså t system der den bakre varselbilen skal være trådløst knyttet opp til de maskinene eller bilene som jobber der foran og som kanskje beveger seg forover nå og da. Bilen bak skal kunne følge etter, og samtidig ta hensyn til omgivelser eller hindringer som måtte dukke opp. For eksempel en forvirret bilist som svinger inn foran den førerløse.

aFAS heter prosjektet som ble lansert for to år siden. I disse dager har MAN demonstrert utstyret og nå skal man kjøre en rekke virkelig-liv forsøk i Hessen i tiden fremover. MAN sier at komponentene som brukes i dette forsøket stort sett er standard hyllevare.

Det er nesten så man håper på noen saftige kollisjoner, slik at man kan foreta en virkelig real-life evaluering etterpå.

De som er interessert i å finne ut mer kan klikke her.

Powered by Labrador CMS