-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Transporter avduket
Volkswagen har i kveld avduket sjette generasjon Transporter. Den blir utvilsomt en av Norges mest solgte biler.
Mens en personbil normalt har en levetid på 7-8 år mellom hvert generasjonsskifte, er situasjonen en helt annen når det gjelder nyttekjøretøy.
Hos Volkswagen har de fem første generasjonene av Transporter til sammen levd i 65 år og solgt i 12 millioner eksemplarer. Det gir en gjennomsnittlig levetid på 13 år per generasjon.
Bilen har fått en moderne design, men det er primært sikkerhet, komfort og driftsøkonomi som skiller T6 fra forgjengeren T5. Volkswagens mål er å skape en best mulig arbeidsplass for de som til daglig bruker Transporter som sitt verktøy.
Mange varianter
Transporter / Caravelle kommer i et utall av varianter (rundt 500) takket være to akselavstander, tre takhøyder og en rekke forskjellige drivlinjer.
Med utgangspunkt i én modell bygges det alt fra varebil og pickup til minibuss og campingbil. I Norge handler det mest om kort varebil med firehjulsdrift.
Det meste av sikkerhets- og komfortutstyr som tilbys til VW personbiler, leveres også til Transporter, som standard- eller tilleggsutstyr.
Her får du blant annet Bluetooth tilkobling av mobiltelefon og berøringsskjerm med navigasjon samt «city safety» som hindrer kollisjoner i lave hastigheter.
Les også: Ny bestselger
Seks motorer
Bilene leveres med seks motorvarianter (5 i Norge), som strekker seg fra 84 til 204 hk. De fire dieselmotorene (TDI) er helt nye i Transporter.
Ifølge Volkswagen er forbruket i gjennomsnitt kuttet med 0,1 l/mil, uten at det har gått ut over effekten. Dette gjør at CO2-utslippet i snitt reduseres med rundt 24 g/km.
Volkswagen dominerer varebilsalget i Norge. I 2014 var ifølge OFV hver tredje nye varebil en Volkswagen, og eneste utfordrer til Transporter i dette segmentet er lillebror Caddy.
Leveringsklar til høsten
Nye Transporter kan bestilles fra mai mens de første bilene leveres i september. Parallelt med lanseringen utvider Harald A. Møller garantien på ny Transporter.
- T-serien har vært en like stor suksess i Norge som i resten av verden og vi har derfor høye forventninger til den sjette generasjonen. Det er en bil som er bedre enn forgjengeren på alle måter, samtidig som man lett kjenner igjen designet fra tidligere. I tillegg setter den en ny standard for sikkerhet i sitt segment, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.
Les alt om nye Transporter i neste utgave av Yrkesbil.