-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
NHO reagerer på skjevheter i kompensasjonsordningen
Kompensasjonsordningen straffer buss-selskaper som driver nøkternt, og belønner de med mye gjeld og høy risiko, mener NHO som reagerer på det de hevder er forskjellsbehandling.

Det er snart et år siden nettportalen for kompensasjonsordningen for næringslivet ble etablert. Foretak med stort omsetningsfall som følge av virusutbruddet, kunne søke økonomisk kompensasjon. Målet med ordningen er at næringslivet i størst mulig grad unngår konkurser og kommer seg raskere opp igjen når krisen er over.
Bare i perioden september 2020 til februar 2021 ble det innvilget tilskudd til over 4100 virksomheter, og utbetalt mer enn 1,1 milliarder kroner. Men allerede i mars 2020, da portalen for kompensasjon åpnet, reagerte flere organisasjoner på det de opplevde som forskjellsbehandling.
Først i april 2020 ble egenandelen på 10 000 kroner redusert til 5000 kroner, og deretter fjernet helt fra mai 2020 etter sterke reaksjoner. Deretter kom det flere endringer blant annet om krav til ansettelse, og justeringer for å treffe sesongbedrifter bedre.
Urettferdig
Persontransport er hardt rammet av omfattende og langvarige covid-19-restriksjoner. NHO Transport melder om medlemsbedrifter som sliter ekstra på grunn av det de mener er skjevheter ved kompensasjonsordningen.
NHO Transport reagerer på at virksomheter kan søke om kompensasjon for leasingutgifter, mens det gis det kun støtte til dekning av renter ved bankfinansiering.
– Forskjellsbehandlingen har medført at noen bedrifter har gått glipp av viktig støtte, mens de nærmeste konkurrentene har fått en forholdsvis omfattende kompensasjon. Noen fikk utsettelse av avdrag de første månedene av pandemien, men bankene forlangte etter hvert løpende betaling av avdrag, forteller administrerende direktør i NHO transport, Jon Stordrange, til YrkesBil.
– Dette tærer selvsagt sterk på selskapenes likviditet. Dagens forskjellsbehandling skaper også over tid en uheldig konkurransevridning mellom transportselskaper, advarer Stordrange.
Krever endringer
NHO Transport har fremmet et forslag at ved bank- eller egenkapitalfinansiering skal virksomheter få kompensert et beløp tilsvarende den skattemessige saldoavskrivningen.
– Da vil man komme noenlunde likt ut uavhengig av finansieringsmåte, påpeker Stordrange.
Videre ønsker Stordrange at forskjellsbehandlingen ut fra organisasjonsstruktur også fjernes.
– Hvis et selskap har to virksomhetsområder innen samme aksjeselskap og ett av disse går bra og et annet svært dårlig, vil man kun få kompensasjon hvis hele selskapet har en omsetningsreduksjon på minst 30 prosent, opplyser Stordrange.
Dersom virksomheten er delt på to ulike aksjeselskap, kan det søkes kompensasjon selv om begge selskaper totalt har en omsetningsreduksjon på under 30 prosent.
– Dette fører også til en uheldig konkurransevridning, advarer Stordrange.
I regjeringens krisepakke mars 2020 ble det avsatt 100 millioner til en egen ordning for ekspressbussruter, som normalt finansieres av billettinntekter. Dette beløpet har blitt supplert med ytterligere 100 millioner i statsbudsjettet for 2021.