Nyttebilsalget i Europa: Minus 18,9 i 2020

Europatallene for nye nyttebiler i desember er nå klare fra ACEA, og dermed også for hele året. Nesten 20 prosent nedgang for hele 2020, men en relativt god desember med bare 4,2 i minus.

Publisert

Dersom man bare ser på desember var tilstanden faktisk veldig lovende for de tyngste. Nedgangen ble forårsaket av de lette varebilene, de under 3,5 tonn som utgjør mer enn 85 prosent av totalvolumet.

Det segmentet falt med 6 prosent i forhold til desember 2019 og gir derfor et stort utslag på totalen. Isolerer vi de tyngre ser vi at de over 3,5 tonn økte med 7 prosent – og det skyltes at de aller tyngste hadde en god måned: 16.839 biler over 16 tonn var en økning på hele 12 prosent. Et stort marked som det tyske bidro med en økning på nesten 30 prosent.

Men på tross av enkelte gode signaler på slutten endte 2020 forholdsvis miserabelt. Det var bare i to måneder, september og november at markedet lå over tilsvarende måned i 2019.

I sum sank EU-registreringene med 18,9 prosent og endte på totalt 1,7 millioner biler. Danmark var det eneste EU-landet som ikke hadde en to-sifret prosentnedgang! Spania ble truffet hardest med 26 prosent ned.

Når vi deler bilene inn i ACEAs grupper endte de under 3,5 tonn med et minus på 17,6 prosent - det vil si ca. 1,44 millioner biler totalt mot 1,75 i 2019.

Lastebiler over 3,5 tonn endte på totalt 247.499 nyregistreringer – det er en nedgang på 25,7 prosent. Alle de store markedene lå på 20-tallet på minus-siden.

De tyngste, de over 16 tonn, hadde en positiv måned både i november og desember, men gikk allikevel ut av året med 27,3 prosent nedgang. 198.352 mot 297.797 - nesten 100.000 biler. Det merkes.

Men med en positiv tendens som årsavslutning, i hvert fall blant de store, kan vi kanskje se frem til et mer positivt 2021?

Den komplette statistikken finner du her.

Powered by Labrador CMS