-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nyttebilsalget i Europa: Minus 18,9 i 2020
Europatallene for nye nyttebiler i desember er nå klare fra ACEA, og dermed også for hele året. Nesten 20 prosent nedgang for hele 2020, men en relativt god desember med bare 4,2 i minus.
Dersom man bare ser på desember var tilstanden faktisk veldig lovende for de tyngste. Nedgangen ble forårsaket av de lette varebilene, de under 3,5 tonn som utgjør mer enn 85 prosent av totalvolumet.
Det segmentet falt med 6 prosent i forhold til desember 2019 og gir derfor et stort utslag på totalen. Isolerer vi de tyngre ser vi at de over 3,5 tonn økte med 7 prosent – og det skyltes at de aller tyngste hadde en god måned: 16.839 biler over 16 tonn var en økning på hele 12 prosent. Et stort marked som det tyske bidro med en økning på nesten 30 prosent.
Men på tross av enkelte gode signaler på slutten endte 2020 forholdsvis miserabelt. Det var bare i to måneder, september og november at markedet lå over tilsvarende måned i 2019.
I sum sank EU-registreringene med 18,9 prosent og endte på totalt 1,7 millioner biler. Danmark var det eneste EU-landet som ikke hadde en to-sifret prosentnedgang! Spania ble truffet hardest med 26 prosent ned.
Når vi deler bilene inn i ACEAs grupper endte de under 3,5 tonn med et minus på 17,6 prosent - det vil si ca. 1,44 millioner biler totalt mot 1,75 i 2019.
Lastebiler over 3,5 tonn endte på totalt 247.499 nyregistreringer – det er en nedgang på 25,7 prosent. Alle de store markedene lå på 20-tallet på minus-siden.
De tyngste, de over 16 tonn, hadde en positiv måned både i november og desember, men gikk allikevel ut av året med 27,3 prosent nedgang. 198.352 mot 297.797 - nesten 100.000 biler. Det merkes.
Men med en positiv tendens som årsavslutning, i hvert fall blant de store, kan vi kanskje se frem til et mer positivt 2021?
Den komplette statistikken finner du her.