Nye mannskapsbiler fra Volvo
Nye mannskapsbiler fra Volvo
Nye mannskapsbiler fra Volvo
Nye mannskapsbiler fra Volvo
Nye mannskapsbiler fra Volvo

Klare for utrykning

De nye Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene er nå tilgjengelig for bruk som utrykningskjøretøy med mannskapshytte for opptil ni personer.

Publisert

De nye variantene av de to modellene, utviklet i tett samarbeid med påbyggere og nødetater, har en rekke forbedringer spesielt designet for brann- og redningstjenestebiler.

- Vi kan nå tilby et veldig moderne og omfattende utvalg av tunge lastebiler på markedet for nødetater- og spesielt mot brannvesen, sier Lars Franck, produktsjef for spesialbiler hos Volvo Trucks.

Det europeiske markedet er mer enn 3.000 brannbiler og andre redningsbiler per år. I tillegg til å overholde nasjonale og internasjonale forskrifter, må kjøretøyene tilpasses for å oppfylle de spesifikke kravene til hver beredskapstjeneste. Dette inkluderer høye krav til sikkerhet, pålitelighet og fleksibilitet.

Nye FM og FMX med mannskapshytte har plass til opptil ni personer. Mannskapshuset er ifølge Volvo grundig sikkerhetstestet og har store vinduer, lav dørlinje, store sidespeil samt mulighet for opptil åtte kameraer, noe som gir god sikt rundt bilen.

Sjåførens arbeidsplass er utstyrt med produsentens nye førergrensesnitt som inkluderer digitale instrumenter og et ratt med kontrollknapper som også kan justeres med en tilt-funksjon.

Det høye innertaket skaper et luftig, romslig interiør med god plass til å bevege seg rundt. Dørene har en stor åpningsvinkel som gjør det lett å komme inn og ut av mannskapshytten. Dette støttes av det nylig utviklede belyste trinnet og det tydelig merkede oransje gripehåndtaket.

Et viktig mål for utviklerne av de nye bilene var å oppnå korte ledetider for påbyggere. I samråd med ledende eksperter fra selskaper som spesialiserer seg på å bygge brannbiler, introduserte Volvos team for spesialbiler forbedringer i både førerhus og chassis. Komponenter plasseres på steder for å lette påbyggingsprosessen, og alt er klargjort for tilkobling av elektriske og pneumatiske systemer.

Bak førerhuset er chassiset klart. Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset. Inne i førerhuset er de elektriske kablene og de pneumatiske slangene utstyrt med lett tilgjengelige tilkoblingspunkter. Installasjonen av setene, benkene og sikkerhetsbeltene er sertifisert fra fabrikken.

–––––––––––––––––––––––––––-

Nye FM og FMX med mannskapshytte:

• Utvikling basert på EN 1846-standarden for brannslokkings- og redningstjenestebiler.

• Førerhuspåvirkning testet i henhold til ECE R29-03.

• Innvendig takhøyde på 160 cm (foran) og 161 cm (bak).

• Dørene kan åpnes i en vinkel på 79 grader (foran) og 75 grader (bak).

• Akselkonfigurasjoner: 4x2, 4x4.

• Motoralternativer Volvo D11 eller D13 (Euro 3, 5 og 6).

• Kraftuttak i opptil 2000 Nm.

Powered by Labrador CMS