Toyota Proace Verso Electric
Toyota Proace Verso Electric
Toyota Proace Verso Electric
Toyota Proace Verso Electric
Toyota Proace Verso Electric

Toyota med elektrisk persontransportør

Noen overraskelse er det neppe, men Toyota bekrefter nå at Proace Verso snart kommer i elektrisk versjon med inntil ni seter.

Publisert

Salget av nye Proace Verso Electric starter i Europa fra februar 2021.

Priser og spesifikasjoner slippes nærmere salgsstart, men utålmodige kunder som ikke er så opptatt av å vente prisene kan legge inn bestilling fra november 2020. Forventet leveringsstart blir da i mars 2021.

Lades på 45 minutter
Drivlinjen er den samme som i varebilutgaven Proace Electric, mens resten av bilen byr på de fleste av løsningene som allerede finnes i personbilvarianten Proace Verso.

Mens varebilen kan leveres med en batteripakke på 50 kWt, og dermed litt lavere vekt og høyere nyttelast, leveres Proace Verso Electric med litium-ion batteripakke på 75 kWt som standard. Det innebærer inntil 330 km rekkevidde (WLTP).

Motoren har 136 hestekrefter og 260 Nm dreiemoment, og makshastigheten er elektronisk begrenset til 130 km/t.

Hele batteripakken er plassert under bilens gulv, noe som skal sørge for god plassutnyttelse i kupeen og i bagasjerommet.

En seks meters 8A ladekabel er standard for tilkobling til vanlig stikkontakt, og som tilvalg for raskere lading kan den leveres med hjemmelader og en 32A ladekabel.

Alle Proace Verso Electric er utstyrt med en 11 kW en-faset ombordlader. Når bilen er koblet til en 100 kW-ladestasjon, vil 75kWt-batteriet ifølge Toyota kunne fullades på rundt 45 minutter.

Fleksibelt interiør
Bilen kommer i karosseriutgavene medium og lang, med et lastevolum på henholdsvis 640 og 1.060 liter (med alle setene i normalposisjon)

Beroende på modellutgave og bilstørrelse har man åtte eller ni seteplasser. Interiøret er fleksibelt, med nedfellbar andre seterad med 60:40 splitt som gir enkel tilkomst til tredje seterad og mer lasteplass ved behov.

Maks nyttelast er ett tonn og hengervekt (henger med brems) er inntil et tonn (med 50 prosent utnyttet nyttelast i bilen).

Flere utstyrsvarianter skal tilbys, inkludert Combi- og Shuttle-varianter og mer sofistikerte Familie- og VIP-modeller.

På utstyrslisten finnes smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay® eller Android Auto™, en syv tommers multimedia berøringsskjerm, DAB-radio, oppvarmede seter, automatisk innfellbare sidespeil, elektrisk parkeringsbrems og nøkkelfri tilgang. Tilvalg inkluderer automatisk klimaanlegg og navigasjon.

Sikkerhetspakke
Spesielt for modellens elektriske drivverk, er en egen girvelger til å veksle mellom Park, Revers, Nøytral, Kjør og Regenererende bremsing, og en bryter for å velge Eco, Normal og Eco-kjøreprogrammer. Instrumentpanelet har instrumenter som viser fart, energiforbruk, batterinivå og ytelsene til klimaanlegget.

Modellen vil ha den nyeste Toyota Safety Sense-pakken med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer.

Disse inkluderer et Pre-kollisjonssystem (PCS) med fotgjengeroppdagelse, Cruisekontroll i hele fartsspekteret, Filavviksvarsling (LDA), Automatiske fjernlys (AHB) og Skiltgjenkjenning (RSA).

Powered by Labrador CMS