PSA og FCA pooler CO2

I god tid før den planlagte fusjonen går Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og Groupe PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) sammen om å lage en CO2 pool for varebilene sine.

Publisert

Det har vært liten oppmerksomhet rettet mot varebilenes flåtekrav i år, men de følger akkurat samme regelsett som personbiler – med andre verdier.

Mens det i det siste har vært stor oppmerksomhet rundt hvilke personbilmerker som greier målet sitt, og hvilke som må betale store bøter, er det ingen som forteller hvordan varebilene ligger an.

De kommende partnerne FCA og PSA var ifølge myndighetene så dominerende på varebilsektoren i Europa at de måtte løse opp litt og slippe Toyota bedre til. Nå forteller altså de to at de lager CO2 pool slik at lavutslipperne hos den ene kan kompensere for storutslipperne hos den andre.

Hvis det virkelig er slike forskjeller da.

Slike pools har vi sett flere av på personbiler. Fiat og Tesla for eksempel. Volkswagen og MG. Og i dag kom den nyheten – Ford kjøper kvoter fra Volvo. Men FCA/PSA sin er den første på varebiler.

Det som er spesielt interessant med denne poolen er at den er åpen. Fiat, som administrerer den, sier at andre er velkommen til å henge seg på den, frem til 26. november.

Vi går ut fra at det nødvendigvis må skje etter nærmere vurdering, og det må vel sannsynligvis bety at franskmennene og italienerne har sett at de har en god del å gå på.

Varebilene er, sies det, ansvarlig for ca. 2,5 % av EUs totale CO2-utslipp. De har, akkurat som personbiler, vært underlagt et grense-regime siden 2017, som altså er blitt strammet til for 2020.

Mens personbilene skal klare 95 g. CO2/km (svært varierte mål for de forskjellige merkene. Volvo skal for eksempel klare 110,3 – hvilket de gjør med god margin) skal varebilene møte en grense på 147 g/km.

Også her blir det gitt individuell behandling. Jo tyngre bilene dine er, jo høyere er grenseverdien. Det gis også bedre behandling for dem som kan vise til innovasjoner som åpenbart senker utslippet, men på en slik måte at det ikke vises ved dagens målemetoder.

Produsenter med færre enn 22.000 biler på markedet pr. år kan sette sine egne mål etter kriterier som må godkjennes av EU-kommisjonen. Også dette er som for personbiler, men der er grensen færre enn 300.000 biler/år.

Den generelle varebil-grensen er satt til 147 gram. Hvor PSA og FCA ligger nå aner vi ikke.

Det eneste konkrete sporet vi har på noe som helst er at i februar 2020 – siste gang utslippsverdier ble offentliggjort i Norge – hadde nye varebiler i snitt 164 gram pr. km. Den laveste verdien vi hadde sett i det foregående året var 152 gram i mars og mai.

Powered by Labrador CMS