- Sporty familiebiler i ny drakt
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
94 bilder i galleri
Sporty familiebiler i ny drakt
BMW har i natt avduket neste generasjon M3 og M4. Massive krefter i praktiske innpakninger. Og for første gang med mulighet for firehjulsdrift.

alt

I første omgang kommer de praktiske muskelbilene i to karosseriformer og to effektklasser, som M3 Sedan og M4 Coupé. Bilene kommer på markedet våren 2021, men prisene er klare allerede nå.

For kjennere er M-modellene synonymt med kjøreglede, men uten at det går på bekostning av de praktiske egenskapene man trenger i hverdagen.

Første generasjon M3 kom på markedet i 1986, og i 2014 kom første generasjon M4 og overtok modellbetegnelsen for Coupé- og Cabriolet-modellene mens sedanen fortsatte som M3.

I mars 2021 kommer helt nye BMW M3 Sedan og M4 Coupé. Tradisjonen tro med plass til fem i M3 og fire i BMW M4. Begge med det BMW definerer som den perfekte balansen mellom særdeles sportslige ytelser og praktiske egenskaper.

– Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Som vanlig fra BMW M de siste årene blir også nye M3 Sedan og M4 Coupé tilbudt i to versjoner. Hjertet i begge versjonene er den samme turtallsvillige rekkesekseren man finner i BMW X3 M og BMW X4 M.

Standardversjonen byr på 480 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Newtonmeter i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder.

For de som ønsker mer pulver tilbys en Competition-versjon med 510 hk og 650 Nm i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic girkasse. Her gjøres sprintøvelsen unna på 3,9 sekunder.

Toppfarten er i begge begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

I kjent BMW-tradisjon sendes kreftene til bakhjulene, men fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet som firehjulsdrift gir.

M xDrive kan konfigureres ut ifra individuelle behov. Dermed kan puristene fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

Nye M3 og M4 skiller seg fra sine søsken i 3- og 4-serien med særegne designdetaljer og egne linjer. Den stående nyregrillen fra BMW 4-serie – en meget omdiskutert detalj som i beste fall trenger tilvenning – er også å finne på M3 Sedan.

I tillegg har begge modellene store luftinntak i den markante støtfangeren mens panseret preges av både forhøyde og nedsenkede flater.

Taket er utformet i karbonforsterket plast (CFRP) for lavere tyngdepunkt og utstyrt med to finner som optimaliserer luftstrømmen sammen med hekkspoileren.

Hekken på begge bilene preges av markante linjer, en kraftig diffusor og de karakteristiske fire M eksosrørene som måler 100 mm i diameter hver. De brede og markante hjulbuene og spesielle speilhusene er andre ikoniske BMW M-detaljer.

Særegne M-detaljer går også igjen i interiøret. Ønsker man virkelig å maksimere M-følelsen, kan man velge de helt spesielle bøttesettene i karbon. Nærmere racing er det vanskelig å komme i en gateregistrert bil.

Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket. Dette er tilsvarende data som i de ordinære modellene i 3- og 4-serien.

For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet til M3 / M4 en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere.

Et spesielt understell, et kraftig bremsesystem og en aktiv BMW M-differensial på bakakselen, er noen av de mekaniske løsningene som bidrar til den helt spesielle kjørefølelsen man kan oppleve i den nye generasjonen BMW M3 og BMW M4.

Priser og bestilling
Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling av de helt nye BMW M3 og M4-modellene senere i høst. De første bilene forventes til Norge i mars 2021.

De estimerte prisene* er som følger:

Modell

Estimert pris

BMW M3 Sedan

fra kr. 1.129.300

BMW M3 Competition Sedan

fra kr. 1.162.900

BMW M4 Coupé

fra kr. 1.183.200

BMW M4 Competition Coupé

fra kr. 1.216.700

*De estimerte prisene er beregnet på gjeldende avgiftssystem og satser for 2020.

Flere varianter på vei
Dersom du savner informasjon om M4 Cabriolet, så forteller BMW at den følger i 2021. Og, for første gang i M3-historien, vil BMW også tilby en M3 Touring – en modell mange har ønsket seg i årevis. Denne ligger foreløpig et par år inn i fremtiden.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1212 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 175 LASTEBILER TIL SALGS