Dagens Hilux-generasjon har blitt kritisert for å være i svakeste laget, med kun ett motoralternativ på 2,4 liter og 150 hestekrefter. Nå svarer Toyota på tiltale, og kommer med en 204-hesters 2,8-liter.
Mye av fornyelsen handler om ny design i fronten og på baklyktene, og enkelte oppgraderinger på interiørsiden, men vi tipper den viktigste nyheten for mange sitter under panseret.
Sterkere motor Motorutvalget blir nemlig utvidet med en ny og kraftigere 2,8-liters dieselmotor med 204 hestekrefter.
Med det ønsker Toyota å bli mer konkurransedyktige når det gjelder ytelser i det tøffe pickupsegmentet.
Noe av det YrkesBil kritiserte dagens generasjon Hilux for da vi prøvde bilen under lanseringen i Namibia i 2016, var nettopp at det ikke var flere motoralternativer tilgjengelig (en 2,8-liter har blitt levert i enkelte markeder, men den klarte ikke utslippskravene i Europa).
To av de nærmeste konkurrentene, Volkswagen Amarok og Ford Ranger, har begge betydelig kraftigere motorer å tilby enn 2,4-literen på 150 hestekrefter som Toyota hittil har kunnet tilby i Hilux.
Annonse
Med 500 Nm dreiemoment skal den nye motoren akselerere Hilux til 100 på 10 sekunder blank, noe som er 2,8 sekunder raskere enn den nåværende 2,4-literen.
Gjennomsnittlig drivstofforbruk i den nye motoren oppgis til 0,78 l/mil og et CO2-utslipp på 204 g/km (NEDC korrelert, i påvente av endelig typegodkjenning).
Den nye 2,8-liters motoren blir tilgjengelig i Extra Cab og Double Cab-modellene, da med valget mellom en 6-trinns manuell girkasse og en 6-trinns automatisk girkasse, begge i kombinasjon med firehjulsdrift.
Fornyet design Bilmodellen som forgudes av alt fra geriljasoldater i bushen til off road-entusiaster på Island og gruvearbeidere på Svalbard, er solgt i mer enn 16 millioner eksemplarer siden 1968. Og det er nok ikke uten grunn. Få biler takler et like bredt spekter av arbeidsoppgaver, og under like ekstreme omgivelser, som Toyota Hilux.
Pickupen har etter hvert fått rykte på seg som «udødelig», noe gutta i Top Gear forsterket da de utsatte et eksemplar for alt fra drukningsforsøk til å bli sprengt i fillebiter. Motoren startet igjen, hver gang.
Nettopp fordi modellen er enormt viktig for Toyota kommer de nå med flere oppgraderinger på den fire år gamle utgaven.
Annonse
Utvendig snakker vi ny frontdesign, med det produsenten selv beskriver som «en ny, djerv & kraftfull tredimensjonal grill og frontfanger». Nye LED-lykter er også på plass, både foran og bak.
For de mer forfengelige kan vi nevne at du nå kan velge en ny slipt og svart finish på de 18 tommer store aluminiumsfelgene, og tre nye eksteriørfarger - Emotional Red II, Dark Blue og Oxide Bronze metallic.
Enklere betjening På innsiden har vi også blitt bønnhørt av Toyota.
YrkesBil har flere ganger påpekt at glatte infotainmentskjermer uten fysiske knapper og brytere kan være fint å se på, men ikke alltid så fint å betjene.
Dette gjelder særlig i pickuper hvor man gjerne kjører på underlag som gjør at bilen hopper og spretter litt, kanskje i kombinasjon med noen grove, møkkete anleggsnever som skal betjene infotainmentsystemet.
Da er det håpløst å måtte trykke direkte på skjermen, både fordi det krever at man fjerner oppmerksomheten mer bort fra veien, og at fettmerkene på glass med svart bakgrunn ikke ser veldig delikat ut.
Det oppgraderte interiøret har en ny infoskjerm i instrumentpanelet, og en ny 8-tommers skjerm i midtkonsollen med mekaniske knapper og vridere for enklere betjening (hurra!). Samtidig skal det forbedrede multimedia-systemet ha raskere software og skjermrespons, samt både Apple CarPlay® og Android Auto for integrasjon med smarttelefon.
På den omfattende utstyrslisten finner vi også nøkkel-løs tilgang, startknapp, satellittnavigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak og et JBL Premium lydanlegg med ni høyttalere, en 800W 8-kanals forsterker og CLARi-Fi-teknologi.
Toppversjonen skal fortsatt hete Invincible.
Forbedrede kjøreegenskaper Toyota hevder de også har forbedret kjøreegenskapene i Hilux, som er en av få biler som fortsatt har en karosseri-på-ramme-arkitektur.
Komforten skal være økt gjennom forbedringer av demping- og servostyringssystemer. Justerte støtdempere både foran og bak, bladfjærer med ny design og nye foringer skal sammen sørge for bedre komfort med mindre påvirkning fra ujevnheter som hull og kanter.
Det er imidlertid offroad-egenskapene Hilux er mest kjent for. Også disse skal ha blitt ytterligere forbedret av en ny elektronisk differensial som repliserer effekten til en mekanisk differensial (på 2WD-modeller), lavere motorhastighet på tomgang, ned fra 850 til 650 omdreininger, en finjustert gassrespons som gir sjåføren bedre kontroll og en ny dekkvinkelmonitor.
Salget av nye Hilux starter i juli i Øst-Europa og i oktober i Vest-Europa.