RSA blir importør av varebiler og lastebiler fra kinesiske BYD

Varsler betydelig satsning på lette og tyngre elektriske yrkesbiler.

Publisert
RSA-sjef Frank Dunvold sier han har stor tro på de elektriske lastebilene og varebilene fra kinesiske BYD. Foto: Brede Høgseth Wardrum og BYD

Nå er det bekreftet: RSA blir importør for elektriske personbiler fra kinesiske BYD i Norge, som det første markedet i Europa. De blir også importør for elektriske varebiler og tyngre nyttekjøretøy fra samme merke.

– Vi er glade for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid mellom våre to selskaper, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA, til vår søsterpublikasjon BilNytt.no.

– Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle andre produsenter. BYD produserer innovativ batteriteknologi, batterielektriske kjøretøy som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger. BYD er verdens største produsent av ladbare biler, fortsetter Dunvold.

Han forteller at RSA har vært i dialog med BYD siden 2014. Fra før er de også importør av elektriske varebiler fra kinesiske Maxus (SAIC).

Søker flere forhandlere
At BYD ville inn på det norske markedet nå med sine elektriske varebiler og lastebiler kom ikke som noen overraskelse. Mer overraskende er det egentlig at det ikke har skjedd tidligere.

Allerede i fjor sommer møtte YrkesBil en representant fra BYD på besøk i Oslo. Erik Bergboer, den gang europeisk salgssjef for BYD, fortalte at de i løpet av 2019 ville ha de første kjøretøyene på plass, og at de ville samarbeide med aktører i Norge på import- og forhandlersiden.

BYD og RSA har utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg for et bredt utvalg av nye produkter.

I første omgang skal BYD selges gjennom RSA BILs forhandlernett, men Dunvold sier de er på jakt etter flere forhandlere for det kinesiske merket.

– Vi er åpne for alle mulige forhandlere, sier han.

Høye ambisjoner
BYD har et bredt spekter av elektrifiserte person- og yrkesbiler på hjemmemarkedet, både rene elbiler og ladbare hybrider, og de ønsker nå gradvis å innføre noen av disse på vårt kontinent.

Det globale salget av BYD sine elektriske varebiler og lastebiler har økt år for år siden introduksjonen i 2013. I Europa har BYD solgt over 1.300 eBusser i alle store markeder på kontinentet.

– Da vi hørte om BYDs vekstplaner for sine elektriske varebiler og lastebiler, var det klart for oss at dette er et merke som er perfekt plassert for å møte den økende etterspørselen etter nullutslippskjøretøy, sier Dunvold.

Store på elbuss
BYD har levert busser til Oslo-regionen siden 2018. Til sammen dreier det seg om 45 så langt, om vi har telt riktig, men det kommer snart flere gjennom en ny avtale inngått sist høst.

– RSA har også infrastrukturen til å yte god kundeservice og gi kundene den beste merkevare-opplevelsen, sier Isbrand Ho, Managing Director i BYD Europe.

– Dette er en utrolig spennende tid i BYD sin historie, og vi er glade for at RSA blir med oss på denne reisen, sier han.

Powered by Labrador CMS