Hurtiglading, inntil 330 km rekkevidde, nyttelast på opptil 1.275 kilo og mulighet til å trekke tilhenger på ett tonn er noen av fortrinnene Vivaro-e har når modellen lanseres til høsten.
Det er liten tvil om at de fire varebilene vil stille sterkt i konkurransen mot andre elektriske varebiler i dagens marked, særlig når det gjelder rekkevidde, ladekapasitet og lastekapasitet.
Produktene er imidlertid identiske, så hvorvidt man skal velge Vivaro-e fremfor elversjonen av Expert, Jumpy eller Proace, vil i stor grad handle om andre ting. For eksempel hvordan de ulike merkenes importorganisasjoner komponerer utstyrspakker, hvordan de setter prisene og hvor godt forhandlernettet er der man holder til.
Priser og utstyrspakker er foreløpig ikke kjent for noen av modellene, men PSA slipper stadige drypp med informasjon om selve produktet.
Nå er det Opel som får være først med å slippe ordentlige bilder av den elektriske varebilen.
To batteristørrelser Et viktig mål for PSA under utviklingen av nye Vivaro-e og søsknene Expert, Jumpy og Proace har vært å gjøre varebilen like fleksibel som utgavene med forbrenningsmotor.
Med en nyttelast på opptil 1.275 kilo og mulighet til å trekke en tilhenger på ett tonn, vil nok elektriske Vivaro-e kunne dekke behovet for mange varebilkunder.
– Vi tror at denne bilen vil passe svært godt både til varelevering og håndverkere som ønsker seg et utslippsfritt alternativ, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen i en pressemelding.
Kundene kan velge mellom to størrelser på batteriene, alt etter hvilke behov de har.
Litium ion-batteriet på 50 kWh gir en rekkevidde på 230 kilometer etter WLTP-normen for varebiler, mens det største på 75 kWh gir en rekkevidde på 330 kilometer. Batteriene består at henholdsvis 18 og 27 moduler, og kjøles av samme krets som resten av bilen, for å være så effektiv som mulig.
Bremsene vil selvsagt regenerere energi og bidra til økt rekkevidde og effektivitet.
Annonse
Motoren er på 100 kW (136 hestekrefter) – og med et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Produsenten hevder at batterienes plassering lavt i bilen skal bidra til god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.
Hurtiglades med 100 kW Nye Vivaro-e kan selvsagt hurtiglades. På en 100 kW ladestasjon lader du 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.
Standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW. Begge skal sørge for optimal lading av batteriene som har en garanti på åtte år / 160.000 km.
Med appen «OpelConnect» kan brukeren kontrollere klima og sjekke ladestatus direkte fra smarttelefonen.
Tre lengder og flere konfigurasjoner Vivaro-e blir tilgjengelig i tre lengder, som tradisjonell varebil, som chassisbil klar for påbygg, eller til persontransport av inntil ni personer.
Opel lover at Vivaro-e skal få mye utstyr vi kjenner fra personbilsiden.
Head-up-display, filholder, skiltgjenkjenning, adaptiv cruise, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems, er noe som nevnes.
Ultrasoniske sensorer foran og bak, sørger for å varsle føreren om hindringer under parkering, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå kommer får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.
Vivaro-e kommer også med støtte for Apple CarPlay og Android Auto.
Den neste elektriske varebilen fra Opel blir Combo-e, som er ventet neste år. Opel lover også at samtlige modeller både på person- og varebilsiden vil ha en elektrifisert versjon innen 2024.