-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lastebilfabrikkene starter produksjonen igjen
De fleste av Europas lastebilfabrikker ble stengt i midten av mars. Nå er flere i ferd med å gjenåpnes. MAN planlegger en gradvis oppstart av sine fabrikker over helgen.
MAN og Volvo Trucks må sies å ha vært maksimalt uheldige med tidspunktet for merkenes nye lastebilgenerasjoner.
MAN rakk såvidt å presentere sine nyheter under et storstilt arrangement i Bilbao i februar, rett før koronakrisen rammet Europa, mens Volvo hadde rigget alt klart og måtte kansellere i siste liten.
Nå er både lansering og produksjon av Volvos nye generasjon FH, FH16, FM og FMX utsatt til neste år.
Som vi tidligere har meldt valgte alle de store lastebilprodusentene i Europa å stenge sine fabrikker rundt midten av mars. Nå er flere av dem delvis gjenåpnet og produksjonen er i gang igjen, men ikke med samme trykk som før krisen slo til.
SAMLESAK: Korona-krisen i yrkesbilnæringen
Starter mandag
MAN melder nå at de planlegger å komme i gang med produksjonen igjen fra mandag 27. april.
Det vil i første omgang skje med begrenset kapasitet, og hvor hovedfokus ligger på å gi de ansatte maksimalt smittevern, opplyser produsenten i en pressemelding.
Et eget krisehåndteringsteam har sørget for en detaljert plan for omfattende tiltak. Tiltakene omfatter blant annet større avstand mellom de ansatte og hvor det etter behov vil bli tilbudt beskyttelsesutstyr og opplæring.
– De siste ukene har krisehåndteringsteamet arbeidet intensivt med å vurdere tiltakene som er nødvendig for å kunne starte opp igjen våre produksjonsanlegg, uttaler Joachim Drees, toppsjef for MAN Truck & Bus.
– En av de største utfordringene har vært å sikre deleleveransene fra våre underleverandører, samt organisering av våre egne arbeidsprosesser for å beskytte våre medarbeidere. Det arbeides også med å stimulere etterspørselen etter nyttekjøretøy.
Drees understreker at selskapets underleverandører finnes i alle EU-land og at selskapet derfor ber om støtte fra politikerne når det gjelder en samordnet strategi på EU-nivå for å stimulere markedet.
Flere har åpnet og skal åpne
Ifølge Expressen planlegger Volvo Lastvagnar en gradvis oppstart av lastebilfabrikken i Tuve utenfor Gøteborg de kommende ukene, men det fremgår ingen konkret oppstartsdato.
Sveriges Television meldte 20. april at Scania har gjenopptatt sin produksjon både i Södertälje og Oscarshamn, men det kjøres foreløpig kun produksjon i to dager per uke ved en og en av fabrikkene.
Ifølge eurotransport.de startet Renault Trucks opp igjen sin lastebilproduksjon torsdag 23. april. Samme nettsted melder også at både Daimler og DAF etter planen skulle gjenoppta sin lastebilproduksjon fra 20. april.
Iveco-eier CNH Industrials har tidligere meldt at deres fabrikker skulle holdes stengt frem til 17. april, og har ikke oppdatert etter dette hva som er status.
Volkswagen Nutzfahrzeuge melder at også de vil starte opp sine varebilfabrikker i Hannover, samt polske Poznań og Września, gradvis fra mandag 27. april.