-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bensin øker mer enn diesel for varebiler
ACEA har sett litt på nye biler i 2019 og hvilke typer drivstoff de bruker. Diesel er – ikke overraskende – i topp. Men hos varebilene økte bensin mer enn diesel.
92,8 prosent av alle de nye varebilene som ble registrert i EU i fjor går på diesel. Det vil si 1.956.004 slike biler – en økning på 2,4 prosent.
Men det ble registrert 93.373 nye bensindrevne varebiler i fjor og det betyr en økning på 14,9 prosent i forhold til 2018.
1,2 prosent alternativt
Tyskland var det eneste av de store markedene som ikke ville ha flere bensinbiler, der sank dette segmentet med 11,7 prosent, mens Spania økte med 30, Frankrike med 28 – til sammen ble halvparten av alle bensinbilene solgt i disse to markedene! – og i Italia økte faktisk etterspørselen med 65,3 prosent.
Dermed ble markedsandelen for bensinvarebiler på 4,4 prosent, mens de batterielektriske bilene endte med en andel på 1,2 prosent - en økning på beskjedne 23 prosent.
Alternative drivstoffer fikk en markedsandel på 2,8 prosent (opp 33,6 prosent) mens det aller minste segmentet, hybridene, nøyde seg med 0,2 prosent av markedet. Det vil si, 4.577 biler.
Bensin-nedgang i Norge
Til sammenlikning hadde Norge 93,3 prosent dieselbiler (+ 1,2 prosent) og 1,4 prosent bensin (nedgang på 24 prosent).
Det var bare 25 som ville ha gass i Norge – 0,1 prosent og nedgang, mens elbilene økte med 13,7 prosent til 5,3 prosent markedsandel. Bare en eneste bil var plugin hybrid (en Land Rover).
Opplysningsrådet gir oss ikke samme drivstoffinndeling for tunge biler som for varebiler, men sannsynligvis har vi enda større dieselandel enn de 97,9 prosent vi finner i EU.
Hybrid i nedgang
For, forteller ACEA, av de 227 bensindrevne lastebilene som ble nyregistrert i området i fjor ble litt over 200 solgt i Finland og Tyskland.
Det betyr at 0,1 prosent av totalen var bensindrevne, mens 0,2 prosent var batterielektriske med en økning på mer enn 100 prosent - fra 357 til 747 biler. Tyskerne tok mer enn 600 av dem.
De alternative fikk en markedsandel på 2 prosent i fjor, opp med 71 prosent. 98 prosent av disse bilene gikk på naturgass.
Det kom noen flere hybrider enn batterielektriske, men dette segmentet er i nedgang.
Jeg tror vi trygt kan vedde på at av fjorårets mer enn 7.400 tunge biler var mer enn 99 prosent dieseldrevet.