-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
NLF skuffet over kontantstøtten
– Mange transportbedrifter får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo.
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har 100.000 av 600.000 bedrifter i Norge mellom 1 og 4 ansatte. Det er cirka 17 prosent av alle bedrifter i Norge.
– Disse bedriftene, i stor grad små familieeide og -drevne bedrifter, mange av dem transportbedrifter, får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbunds (NLF), i en presseuttalelse.
SAMLESAK: Koronakrise i yrkesbilnæringen
91 prosent av NLFs bedrifter har under fem ansatte. Rundt 50 prosent av bedriftene er selvstendig næringsdrivende, altså lastebileiere som selv er ute på veien.
– Hvorfor skal disse bedriftene forskjellsbehandles når krisemidler skal fordeles? Det er vanskelig å forstå hvorfor mange av dem skal ha en ekstra egenandel, som i realiteten blir to egenandeler, når skattepengene våre skal brukes for å redde arbeidsplasser. Dette er småpenger for de store, men det som kan redde en liten bedrift, sier NLF-direktøren.
Han sikter til at bedriftene vil få en lavere dekning av de faste kostnadene, 80 i stedet for 90 prosent, og deretter skal de trekkes for en egenandel på kr 10 000 av grunnlaget.
– Dette gjør at mange av de minste bedriftene – inkludert transportbedrifter, som har mistet store deler av omsetningen sin som følge av denne krisen, ikke vil få tilstrekkelig hjelp når skattepenger skal deles ut for å redde arbeidsplasser. Det er svært skuffende, sier han, og viser til at myndighetenes hovedpoeng med kontantstøtten til bedrifter er å sikre virksomhetens videre drift og arbeidsplasser.
– Jeg er svært skuffet over at Stortinget opprettholder egenandelen for disse bedriftene. Takk til Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet som slåss for dette. Stortinget sier at regjeringen skal se på dette senere. Det er et positivt signal, men jeg frykter at det vil være for sent for flere bedrifter, sier Mo.
Samtidig understreker han at det er fantastisk at Norge har mulighet til å stille opp for private bedrifter.
– Det er viktig å huske på at det er folkets skattepenger og vår felles nasjonalformue som nå tappes for å redde arbeidsplasser og sikre fremtidige skatteinntekter. Desto viktigere at det etableres rettferdige ordninger med like kriterier for de som skal motta støtte, sier Mo.