-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Valutakrise: Varebilen ble 62.500 kroner dyrere over natta
Flere bilimportører har varslet prisjusteringer på grunn av den svært svake kronen, og nå er flere justeringer effektuert.
Prisøkningene kommer i en allerede krevende tid for mange bilforhandlere.
YrkesBil er kjent med at flere forhandlere er bekymret for at kraftig økte priser bidrar til at enkelte modeller mister sin konkurransekraft over natta.
12 prosent økning
Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy hos importøren Bertel O. Steen, bekrefter overfor YrkesBil at de har sett seg nødt til å valutajustere prisene på de fleste av sine varebilmodeller.
– Dette ble gjennomført fra 20. mars 2020 og gjelder bestillinger på biler fra fabrikk. Biler på lager i Norge omfattes ikke av dette, opplyser han.
Thingwall vil imidlertid ikke si noe mer konkret om hvor stor økningen er, men ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at prispåslagene er betydelige:
Eksempelvis er prisen på Vito A1 Entry 4MATIC aut V114 økt med 62.500 kroner til 580.200 kroner (inkl. mva. og avgifter), noe som tilsvarer en oppgang på 12 prosent.
6-seteren V-klasse A2 Avantgarde 4MATIC aut V250 får et prispåslag på 80.000 kroner, og ny pris er 1.114.300 kroner (inkl. mva. og avgifter).
LES OGSÅ: Vito i nye versjoner
Moderate økninger
Tidligere har YrkesBils søsterpublikasjon BilNytt.no meldt at Mitsubishi skulle øke prisen på Outlander med 15.000 kroner fra 1. april.
Nå er det bekreftet at pickupen L200 får samme prispåslag.
Toyota nøyer seg med moderate prisjusteringer. Importøren kjøper inn sine biler i norske kroner, noe som gir et visst kortsiktig pusterom.
Nyttekjøretøyene Proace og Hilux, i tillegg til den lille personbilmodellen Aygo, får prisene justert med 1-2 prosent fra 1. mai.
– Alle ordre som legges inn før 1. mai beholder gammel pris. For alle andre modeller vil Toyota inntil videre absorbere valutaendringene og holder prisene til kunde uendret, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
SAMLESAK: Koronakrise i yrkesbilnæringen
Flerer vurderer
Ford sitter foreløpig på gjerdet:
– Vår prioritet er nå helse og sikkerhet for våre ansatte, forhandlere, leverandører, kunder og andre samarbeidspartnere og vi har per nå ikke tatt noen beslutninger om eventuelle prisendringer, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.
– Dette er en uvirkelig situasjon på alle måter, men valuta-kursene kan endre seg igjen i positiv retning, og vi har foreløpig mange biler på lager, legger hun til.
Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef i PSA Norge hos Bertel O. Steen, opplyser at importøren foreløpig ikke har foretatt prisjustering på varebilmodeller fra Peugeot, Citroën eller Opel.
– Vi har fortløpende vurderinger av situasjonen rundt kronens posisjon i forhold til euro, og kan ikke utelukke at det kommer prisøkninger på våre modeller på et senere tidspunkt, sier Pettersen.
Harald A. Møller AS har foreløpig heller ikke besluttet hva de gjør med prisene på sine merker som inkluderer Volkswagen Nyttekjøretøy.