Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap

Snap blir Metro

I 2018 viste Rinspeed sitt bytte-karosseri, Snap, for første gang. I fjor var den krympet til MicroSnap, men i år hadde den fått en meget mer urban rolle som MetroSnap.

Publisert

Frank Rinderknecht har vakt oppsikt på Genève-utstillingen i hvert fall i 25 år, med sine spennende bilfantasier.

I det siste har de vært ganske neppå jorden – det er ikke mye som skal til for at vi skal se disse i trafikken rundt oss snart.

Ikke fordi de er elektriske og selvgående, dem begynner det å bli en del av, men fordi de er ganske smarte. Du kan bruke dem som søppelbil om morgenen, som varebil på dagen og limousine til Operaen på kvelden.

Det begynte på CES i 2018 – da viste han Snap-familien. I fjor hadde de blitt til MicroSnap – like attraktive, men øremerket til urbane miljøer.

Årets versjon – MetroSnap – er såpass lik de forrige at det kanskje er like greit at det ikke ble noe av utstillingen. Det hadde ikke vært like enkelt å samle oppmerksomhet om disse boksene enda en gang, kanskje.

Men hadde man kunnet se nøyere etter ville man sett at det hadde skjedd endringer her. Mange av dem som gjør årets versjon enda mer «metro». Man seg nemlig for seg mange flere bruksområder – ikke bare til transport.

(saken fortsetter)

For eksempel vil karosseriet kunne bli parkert på et hjørne, som et operativt gatekjøkken, hele kvelden mens «skateboardet» frigjør seg og gjør andre oppgaver før det henter karosseriet tilbake.

Eller som et rullende pakkelager, der den fylles med online-bestilte varer i en hub og så kjøres ut til et område med mange mottakere. Hver har egen kode til sin egen lille postboks.

En annen finesse er at her er både plattformen og karosseriet utstyrt med batterier. Slik at boksen kan lades mens den står og serverer burgere eller deler ut pakkepost – da behøver plattformen nesten ikke ha avbrudd for å lades.

Rinderknecht er som vanlig entusiastisk når han beskriver årets finesser, men det som imponerer mest er den kred’en han har gitt til sine leverandører og systemutviklere. Den listen går som vanlig herfra til neste år – en gang skal jeg virkelig dykke ned i den. (Har jeg lovet meg selv i 25 år).

Powered by Labrador CMS