Quantrons toppsjef og eier Andreas Haller (f.v.) og salgssjef Matteo Beffa var nylig på besøk hos driftsdirektør Thomas Schiøtz i Team Verksted.

Bygger om brukte diesel-lastebiler til eldrift

Tyske Quantron AG har spesialisert seg på å tilby konverteringskit for elektrifisering av brukte nyttekjøretøy. Nå har selskapet inngått partnerskap med Team Verksted og vil elektrifisere kjøretøyene til norske lastebileiere.

Publisert

– Du slipper å bytte lastebil, du bare elektrifiserer den du allerede har. Da får du en bil som ikke slipper ut noe, samtidig som du utnytter et kjøretøy som allerede er produsert – fremfor å kvitte deg med bilen og kjøpe en ny, sier Andreas Haller til YrkesBil når han skal forklare forretningsideen til Quantron AG.

Han er eier og leder av selskapet og var nylig på besøk hos Team Verksted AS på Langhus, sammen med salgssjef i Quantron AG, Matteo Beffa, for å inngå et partnerskap med den norske verkstedkjeden.

Det tysk-norske bekjentskapet ble stiftet gjennom Alltrucks-nettverket til Knorr-Bremse, Bosch og ZF, der både Quantron/Haller og Team Verksted er medlemmer.

Nå er planen å samarbeide om elektrifisering av den eksisterende norske lastebilparken, der Quantron selv skal stå for salget mens Team Verksted vil stå for reparasjon og service, samt utføre noen ombyggingsjobber.

Truet forretningsmodell
Haller forteller at bakgrunnen for å starte opp Quantron kom i erkjennelsen av at elektrifiseringen på sikt vil føre til lavere omsetning og fortjeneste for det tradisjonelle verksted-selskapet hans.

– Elektriske kjøretøy har færre og langt mindre kompliserte verkstedbesøk, de trenger færre deler og genererer mindre arbeid. For å være i forkant ville jeg fylle tomrommet mellom de store lastebilfabrikkene som kommer med elektriske lastebiler etter hvert, og det eksisterende markedet, forteller han.

Et av Haller-selskapene driver fra før med oppussing av brukte lastebiler som er returnert fra leasing. Bilene rustes opp både innvendig og utvendig før videresalg.

– Hvorfor ikke samtidig konvertere disse kjøretøyene til elektrisk drivlinje? Det var slik ideen til Quantron dukket opp, sier Haller.

Han understreker at konseptet ikke bare gjelder returnerte leasingbiler, de konverterer også biler som er i en kundes eie. Men de vil helst ikke konvertere biler eldre enn tre-fire år.

Til «alle» merker
Quantron produserer imidlertid ikke egne konverteringskit. De formidler ulike drivlinje-kit fra flere leverandører, blant annet Emoss, Eforce og In-tech, men foretar selve konverteringen selv. Bilene utstyres med Quantrons egenutviklede telematikkløsning som kjøres gjennom bilens Can-bus system og inkluderer overvåkning av batteriene.

Selskapet er nå i ferd med å bygge et stort produksjonsanlegg i Augsburg der mesteparten av ombyggingene skal foregå.

– Vi tilbyr kit til alle de store lastebilmerkene, bortsett fra Scania – men vi håper å ha noe klart for dem også snart. Ombyggingen kan gjøres på alt fra varebiler på 2,8 tonn til lastebiler og busser, forklarer Matteo Beffa.

– Nå kommer flere av de store produsentene med fabrikkbygde elektriske lastebiler snart – hvordan blir markedet for deres ombygginger da?

– Vi kan tilby skreddersydde løsninger, med ulike påbygg og individuelle tilpasninger som de store fabrikkene foreløpig ikke kan. Det er jo også synd å «miste» en fire år gammel lastebil til Afrika, i stedet for å ta den av markedet som en forurensende lastebil og konvertere den til elektrisk. Husk at denne bilen er allerede produsert, og mye av CO2-fotavtrykket kommer i forbindelse med produksjonen, svarer Beffa.

Quantron hevder de kan tilby elektriske drivlinjer med lengre rekkevidde enn mange av dagens originalbygde elektriske kjøretøy. Men de har ingen offisielle målinger å vise til for å sammenligne opp mot WLTP eller NEDC.

Kostbar ombygging
Å bygge om en lastebil fra forbrenningsmotor til eldrift høres unektelig dyrt ut.

– Det er kostbart, ja. Men spørsmålet er hva som blir dyrest: å kjøpe en ny fabrikkbygget elektrisk lastebil, eller å bygge om en du allerede eier. For en lastebil i segmentet 18-44 tonn sier vi at det koster 90.000-100.000 euro å konvertere til elektrisk, så kommer batteriet i tillegg, sier Matteo Beffa.

– I dag koster et batteri på 100 kWh 50.000 euro, altså rundt 500 euro per kWh. Vi regner med at denne prisen vil gå ned betraktelig i tiden fremover. Og det vil være veldig varierende hvor lang rekkevidde en lastebil trenger. Totalt kanskje det vil koste 180.000-400.000 euro å konvertere, fortsetter han, og opplyser at batteriet kan leases med månedlig betaling.

Quantron anslår en levetid på rundt seks år på batteriene. På selve kitet, med elmotor og andre komponenter, gis en garanti på ett år. Batteriene leveres med fire års garanti, som kan utvides til seks år mot en høyere pris.

Delene som plukkes ut, som dieselmotor, girkasse og alt det tilhørende, selger Quantron tilbake til produsenten, eller de selger dem selv som reservedeler.

– Der dieselmotoren satt putter vi alle kontrollenheter, varmeenheten, aircondition. Batteriet plasseres på siden av selve rammen, mens motoren monteres direkte på drivakselen, forklarer Beffa.

Servicenett på plass først
Quantron har allerede opprettet et salgskontor i Oslo, og har planer om å ansette en salgsansvarlig for Norge.

Det finnes flere eksempler på norske bedrifter som har kjøpt lastebiler ombygd til eldrift tidligere, og det er ingen hemmelighet at flere har hatt betydelige og kostbare utfordringer. Vi spurte Quantron hva de vil si til lastebileiere som er skeptiske til slike konverteringsløsninger:

– Vi kjenner markedet godt etter 60 år i lastebilbransjen, og er klar over behovene hos transportselskapene. Blant annet vet vi at servicetilbudet er helt avgjørende. Vår tilnærming er derfor at vi har servicenettverket på plass før vi i det hele tatt selger en eneste bil. Derfor er samarbeidet med Team Verksted avgjørende for å lykkes i Norge, sier Andreas Haller.

– Hva er potensialet i Norge de nærmeste årene?

– Norge er helt i tet når det gjelder elektrifisering av kjøretøyparken. Interessen er stor og vi tror det er høy grad av betalingsvilje og -evne, så vi anser markedet her som stort. Sier jeg hundre kjøretøy i året, inkludert varebiler, lastebiler og busser, vil det kanskje være for lite – og sier jeg 1.000 så vil det trolig være for mye. Et sted mellom der er nok realistisk, sier Matteo Beffa.

Quantron sier de håper å kunne ha kjøretøy i Norge for prøvekjøring i andre eller tredje kvartal i 2020.

Kan bygge om i Norge
Driftsdirektør Thomas Schiøtz i Team Verksted ser mange muligheter med Quantrons konsept.

– Jeg tenker dette må passe fint for eksempel for noen av de store norske flåteeierne som har midler til slike tiltak. Det å ta en tre-fire år gammel lastebil, som er på vei ut, som da kan konverteres til eldrift må jo være et godt miljøargument. I tillegg til elektrifiseringen byttes alt av slitedeler, slik at man i prinsippet har en «ny bil» som kan kjøre i mange år til. Og påbygget sitter fortsatt der, sier Schiøtz.

Han poengterer at partnerskapet for verkstedkjeden også handler om å «komme i posisjon» på elektriske kjøretøy.

– Vi får førstehåndskunnskap om produktene, og kan utdanne folkene våre deretter. Vi kan foreta ombyggingen her i Norge, på de av lokasjonene våre som har kapasitet. Blir det snakk om flåter på noen titalls biler som skal bygges om vil det forstyrre vår normale produksjon for mye, så da vil nok vi be Quantron gjøre det ved sitt anlegg i Tyskland, sier Schiøtz.

–––––––––-

Quantron AG

Tysk selskap som tilbyr ombyggingskit for å konvertere nyttekjøretøy fra forbrenningsmotor til eldrift.

Eies av familiekonsernet Haller Group, som også er en stor servicepartner for Iveco og Fiat Professional i Bayern-området.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 1-2020**

Powered by Labrador CMS