Nissan doblet salget av elvarebiler

Totalmarkedet for eldrevne varebiler økte med 13,7 prosent i 2019. Nissan doblet volumet av e-NV200, men Maxus og Volkswagen hadde størst økning.

Publisert

Ingen er imidlertid i nærheten av å true bestselgeren e-NV200, med 1.134 registreringer i 2019. En økning på 96 prosent.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var Renault Kangoo Z.E. nærmeste konkurrent i 2019, dette var også den elektriske varebilen som solgte best i 2018. Men 326 registreringer i fjor er ned -52,5 prosent fra året før – da det ble registrert 687 Kangoo Z.E.

Det var i 2014 Nissan elektrifiserte modellen NV200, som derav fikk modellnavnet e-NV200. Bilen er tilgjengelig som personbil med inntil sju seter i tillegg til varebil.

I 2018 fikk e-NV200 40 kWt batteripakke, noe som økte rekkevidden til 200 km (WLTP). Kort leveringstid og mulighet for hurtiglading i kombinasjon god rekkevidde har nok bidratt til fjorårets suksess. Totalt ruller det nå rundt 3200 e-NV200 varebiler i Norge.

Men det var kinesiske Maxus EV80 som sto for den største økningen i 2019. Naturlig nok – ettersom merket knapt var representert i markedet i 2018 (de registrerte én bil). Dermed får de full uttelling for de 102 bilene som ble registrert i 2019.

Mercedes-Benz er også en ny spiller i elvarebilsegmentet i 2019 med eVito. 75 eksemplarer ble registrert.

Volkswagen hadde også en pen prosentvis økning, som følge av 64 registrerte e-Crafter i 2019 mot 16 i 2018.

Antall registrerte elvarebiler i 2019 (markedsandel):

  1. Nissan e-NV200: 1.134 (56,4%)
  2. Renault Kangoo Z.E.: 326 (16,2%)
  3. Peugeot Partner Electric: 198 (9,9%)
  4. Maxus EV80: 102 (5,1%)
  5. Citroën Berlingo Electric: 98 (4,9%)
  6. Mercedes-Benz eVito: 75 (3,7%)
  7. Volkswagen e-Crafter: 64 (3,2%)
  8. MAN e-TGE: 9 (0,4%)
  9. Goupil: 4 (0,2%)

Totalt: 2.010

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Powered by Labrador CMS