– Vi har et spesielt fokus på Norge, sier Shijun Zhu.
Annonse
Han er general manager for SAIC Maxus i Europa, og YrkesBil.no får en prat med ham under et pressearrangement ved bilprodusentens anlegg i Kina denne uken.
Som general manager for Europa i SAIC Maxus sin «overseas»-avdeling, er hans jobb å finne partnere og selge biler i Europa. Denne rollen har han hatt de tre siste årene.
– Jeg har tilbragt om lag en tredjedel av tiden i Europa, hvor vi har hovedkontor i Amsterdam, forteller Zhu.
Skal konkurrere med Crafter Maxus opplyser nå at de også skal eksportere varebilen e Deliver 9 til Europa. RSA bekrefter overfor YrkesBil at denne modellen skal erstatte dagens EV80.
Annonse
e Deliver 9 kommer i tre lengder og tre høyder, med frem- eller bakhjulsdrift. Akkurat som EV80 kan E Deliver 9 spesifiseres både med plan, som kassebil eller som minibuss.
Bilen Europa-lanseres i enten andre eller tredje kvartal 2020, og da med dieselmotor.
RSA opplyser at de ikke skal ta inn bilen med dieselmotor, men venter på versjonen med elektrisk drivlinje. Elversjonen er ikke på plass før første kvartal 2021, og da kun med forhjulsdrift.
Selv trekker Maxus frem Volkswagen Crafter og Ford Transit som konkurrenter.
Per 17. november var det registrert 74 nye Maxus EV80 i Norge i 2019, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Nærmeste konkurrent, Volkswagen e-Crafter var det på samme tid registrert 54 av, mens sistnevntes tvillingmodell MAN eTGE var registrert i 9 eksemplarer.
Nylig ble prisen kraftig kuttet både på Volkswagen e-Crafter og MAN eTGE, og de er nå kun noen få tusenlapper dyrere enn Maxus EV80.
Ikke bare pris Elbilen Euniq 5, som er en 7-seters MPV, finnes allerede i Kina, men den europeiske versjonen er foreløpig ikke klar.
– Den trenger litt mer utvikling. Vi sjekker nå ut markedet for om vår Euniq 5 kan være attraktiv som taxi, sier Zhu.
Euniq 5 har i Kina inntil 350 kilometers rekkevidde (NEDC), men det vurderes å utvide rekkevidden for Europa-modellene. RSA opplyser at modellen forventes lansert i fjerde kvartal 2020.
– Bilen kan passe som taxi, men vi mener at hovedmålgruppen blir typiske barnefamilier som trenger syv seter som i dag ikke har noe godt alternativ elektrisk. Vi ser også på muligheten for å få inn statskassa og tilby bilen som ombygd varebil, dette vil vi undersøke og ta stilling til når vi får testbil til Norge (på nyåret 2020), sier Maxus-ansvarlig i RSA, Espen Kristoffersen.
Zhu mener at det ikke bare er prisen som blir avgjørende for om Maxus lykkes i Norge og resten av Europa.
– Man må gi kundene hele pakken. De er ikke bare interessert i pris, men også for eksempel service, sier han.
Hva bilen vil koste vil han derimot ikke spekulere i.
– Vi sjekker markedet for å legge en best mulig strategi. Vi er jo ikke den eneste spilleren på banen, sier han.