Posten vil erstatte varebiler med disse

Lastekapasitet på 2,5 kubikkmeter.

Publisert

Små varesykler - og da spesielt elektriske - gjorde et stort nummer ut av seg på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i fjor høst.

I Norge har DB Schenker og andre begynt å ta i bruk noen varianter i daglig drift, og nå kaster altså Posten seg på trenden.

Postens nye elektriske sykkel skal ifølge Posten selv erstatte tradisjonelle varebiler og komme seg lett fram i bygatene.

Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot 2,5 kubikkmeter.

I første omgang er det kjøpt inn to stykker.

- Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder. Samtidig er dette viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

Bylogistikken vil i fremtiden foregå med kjøretøy som er mindre, og mer tilpasset områdene de kjører i. Posten jobber med flere tiltak for miljøeffektiv bylogistikk, blant annet samarbeidet i Elskede by med Ragn-Sells og KLP.

Andre viktige satsinger er varesykler fra svenske Velove, Paxster fra norske Loyds, mindre el-kjøretøy fra Inzile og ulike el-varebiler.

- Vi er glade for å levere våre EAVans til Posten i Norge. Det er et godt eksempel på et logistikkselskap som tar tak i problemer med forurensing i byer i hele Skandinavia, sier Adam Barmy, som er grunnlegger og teknisk direktør i EAV Limited.

Leverandøren av syklene holder til i Oxford i England. Syklene blir etter planen å se i bygatene blant annet i Oslo og Stockholm fra oktober.

Powered by Labrador CMS