Det som eksteriørmessig skiller biogass-bussene fra bussene som går på HVO er de strømlinje-formede gasstankene på taket.
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Alle de tre-akslede 14,7 meter lange bussene skal gå på HVO (hydrert vegetabilsk olje).
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Førerplassen er standardisert i alle bussene
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Glimt fra interiøret i leddbussen MAN Lion’s City G.
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Det krever stor plass og mange medarbeidere for å klargjøre 189 busser. MAN Truck & Bus AS leide et eget område for dette og hadde mange medarbeidere i sving.
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Mange av de 18 meter lange leddbussene skal gå på biogass, de øvrige på HVO (hydrert vegetabilsk olje).
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
Alle bussene har en godt sikret plass for rullestol eller barnevogn.
Foto: Nicolay Søderlind, MAN
189 MAN Lion’s City bybusser er levert til Tide Buss AS og Vy Buss AS for to anbud i Trond-heim-området.
Foto: Nicolay Søderlind, MAN

189 byløver klare for innsats i Trondheim

Det er nok ingen overdrivelse når MAN beskriver klargjøringen som «omfattende arbeid».

Publisert

MAN skal totalt levere 189 nye bybusser av typen Lion’s City til Trondheim for oppstart av to anbud lørdag 3. august.

Totalt får trønderhovedstaden nær 300 nye busser denne dagen.

Biogass og HVO
84 av MAN-bussene skal driftes av Tide Buss AS. 47 av bussene er leddbusser, mens de øvrige er 12 meter lange busser. 30 av leddbussene skal gå på det fornybare drivstoffet HVO (hydrert vegetabilsk olje) mens de øvrige bussene skal kjøres på biogass.

105 busser fra MAN skal driftes av Vy Buss AS, tidligere Nettbuss AS. Dette fordeler seg på 13 leddbusser, 35 treakslede busser med lengde 14,7 meter og de øvrige er 12 meters busser. De 14,7 meter lange bussene skal gå på HVO, mens de øvrige har motorer for biogass.

Felles for HVO og biogass er at CO2-utslippene er redusert med drøyt 90 prosent sammenlignet med ordinær diesel, ifølge MAN. Spesielt biogass har dessuten minimale utslipp av NOx og partikler.

Begge anbudene har en varighet på 10 år.

Bedre komfort
De nye bussene skal også by på komfortmessige forbedringer for passasjerer og sjåfører, ifølge leverandøren.

Alle bussene har for eksempel dørautomatikk med passasjerbetjening inne og ute. Videre har bussene sanntids informasjonssystem i henhold til den nye ITxPT-standarden med store informasjonsskjermer for passasjerene. Bussene er også utstyrt med video-overvåkningsanlegg.

Alle bussene er inkludert i service- og reparasjonsavtale med MAN.

– Klargjøring av hele 189 busser er et omfattende arbeid som krever stor kapasitet. MAN i Trondheim har leiet et nærliggende område for å kunne gjennomføre oppgaven, noe som også var nødvending for å sikre god kvalitet for eksisterende kunder av MAN sitt verkstedsanlegg i Trondheim, opplyser importøren i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS