Kjøligere marked fremover

Det var Scania som sørget for de store tallene i Tratons halvårs-resultat. Også Volvo hadde et meget godt første halvår. Men begge frykter et nedkjølt lastebilmarked neste år.

Publisert

Traton, denne sammenslutningen mellom MAN, Scania og brasilsk VW nytte, kunne fortelle om en omsetning i første halvår på 13,5 milliarder Euro. 7 prosent over tilsvarende periode i fjor.

Scania er såpass suverene i denne sammenheng at de oppgir sine resultater i svenske kroner, og kunne fortelle om en omsetningsøkning på 17 prosent.

Det tallet alene antyder vel hvem det er som er lokomotivet her, og det kommer enda bedre frem når Traton forteller om nettofortjeneste på 1,1 milliarder euro, opp med en firedel.

Til denne summen bidrar Brasil med 18, MAN med 253 og Scania med 828 millioner. Scania økte dermed med en tredel.

LES OGSÅ: Traton på børs = trist

Synkende ordreinngang
Andreas Renschler, Traton-toppen, sa at man nå fulgte markedssituasjonen meget nøye for at selskapets fleksible produksjonsevne kunne tilpasses etterspørselen.

De merker nemlig synkende ordreinngang. Faktisk seks prosent lavere i første halvår. Han føyde til at i Europa – Tratons aller viktigste marked, ble det også bestilt færre biler nå.

Volvo Trucks malte det samme bildet.

Deres andre kvartal var det beste kvartalsresultatet noensinne, med omsetning på 121 milliarder kroner (opp fra 104) og en fortjeneste på 15,1 milliarder. Det gir altså en driftsmargin på 12,5 prosent - opp fra 11,1 i fjor.

Traton sier de skal ha en driftsmargin på mellom 6,5 og 7,5 prosent. De hadde litt over 7 prosent i fjor, og nådde 7,9 prosent i første halvår, men regner altså med svakere avslutning.

LES OGSÅ: Volvo FH XXL er tilbake

Planlegger utvidelser
Volvo var også ganske realistiske med hensyn til fremtiden. I siste kvartal økte de leveringene med 9 prosent (og økte markedsandelen i Europa fra 15,4 til 16,7 prosent), men ordreinngangen sank med 20 prosent.

I Europa regner de nå med et totalmarked på 320.000 tunge biler i år, en svak nedgang. Og i både India og Kina ser de adskillig større nedgang. I både Nord Amerika og Brasil tror de derimot på en positiv utvikling.

Andreas Renschler fortsetter imidlertid å snakke om sin globale satsing. I USA skal de styrke samarbeidet med Navistar der Traton eier 16,5 prosent og har felles innkjøp. Men Daimler Trucks (Mercedes-Benz, Freightliner, FUSO, Western Star og BharatBenz), som solgte dobbelt så mange biler som Traton, globalt i fjor, er markedsleder i USA.

Han planlegger også utvidelse av samarbeidet med Hino i Japan.

Powered by Labrador CMS