-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
XXL er tilbake
Etter en uventet suksess med det store XXL-førerhuset i 2008, feirer Volvo 11-års jubileet med å introdusere en XXL-versjon på FH-hytta. Vi har sett det i produksjonsutgaven.
Den opprinnelig super-size hytta ble utviklet for Australia og kom på markedet samtidig som Norge fikk gjennom lengre vogntoglengder. Det gjorde at den nye komfortåpenbaringen ble lovlig og mulig for mange norske transportører.
Et uforholdsmessig stort antall, 159 eksemplarer, av de opprinnelige XXL-førerhusene endte i Norge. Derfor er det nok mange norske som spisser ører når de hører om den nye.
Vi har tidligere bare sett bilder av den, men da vi for et par dager siden var i Hindås (Borås er en nabo) for å se på de nye I-Save modifikasjonene på D13 motoren (mer om det i YrkesBil nr. 6/7 som kommer i postkassen neste uke. Ikke abonnent, sier du? Bli det her!) sto et nyprodusert eksemplar parkert på utsiden av konferanseanlegget.
Hytta var montert på et 6x2 chassis med 3799 mm akselavstand og en D13K 540 motor (540 hk, 2.600 Nm). Den viktigste dimensjonen er at førerhuset er 250 mm lenger enn standard. Hele oppholdsrommet er blitt 600 liter større, det merkes.
C-stolpen er ekstra forsterket slik at også denne møter Volvos strenge sikkerhetskrav.
XXL betyr blant annet bransjens største senger, med ekstra takhøyde, med en helt spesiell madrass (S-Touch teknologi heter det. Sov Godt!). Den nederste binga har også lenerygg-funksjonen vi finner i standard FH, som øker innredningens fleksibilitet. 50 liter ekstra stueplass i rommene som kan nås både fra utsiden og innsiden er en god bonus.
En elegant finesse fra Volvo er at drivstofftanken på babord side er utstyrt med innfelte stigtrinn slik at man lettere kommer seg opp på gangbrua bak hytta. Dette finner man også på standard FH-modeller.
Men siden det allerede er tenkt på - og gjennomført - flere gode ideer her, er det ett spørsmål som alltid dukker opp som fremdeles er ubesvart:
Hvorfor er det så vanskelig å installere en enkel, kompakt, luktfri nød-dass i et så stort rom? Det finnes god plass til en tank under gulvet, resten burde kunne løses ganske enkelt.
XXL, eller de andre komfortkongene, når ikke målet før slikt står på utstyrslisten.