Forventer overgangsordning for varebiler

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener det største spenningsmomentet før revidert nasjonalbudsjett tirsdag er knyttet til varebiler.

Publisert

- Vi har lenge tatt til orde for at varebiler skal ha en egen CO2-skala i avgiftssammenheng, uten å ha fått særlig gehør for det til nå, sa direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBils søsterorgan MotorBransjen i begynnelsen av januar.

Allerede da ventet han signaler om dette i revidert statsbudsjett.

Tynt datagrunnlag
Dagen før budsjettet legges frem tror og håper Andresen fortsatt dette.

- Det er det største spenningsmomentet. Det er få WLTP-godkjente varebiler tilgjengelig i dag. Bilene kommer fra juli/august og utover. Vi har derfor et tynt datagrunnlag nå. Vi håper på en NEDC 2.0-løsning for varebiler, slik vi hadde på personbiler, fra 1. juli og ett år frem i tid, sier Andresen til YrkesBil.

Etter planen skal WLTP innføres for varebiler fra 1. september 2019.

Mulig avgiftshopp på 15.000
Men, sier Andresen, beregnede NEDC-verdier vil være høyere enn målte, noe som gjør at varebiler typisk får en avgiftøkning på ca 15.000 kroner dersom det ikke gjøres noe med CO2-komponenten i avgiftsgrunnlaget.

- Regjeringen har sagt at overgangen til ny beregningsmetode skal være avgiftsnøytral. Ved å senke andelen varebiler betaler av personbil-CO2-komponenten med 5 prosentpoeng vil man kunne nøytralisere effekten, sier Andresen.

Powered by Labrador CMS