-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forventer overgangsordning for varebiler
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener det største spenningsmomentet før revidert nasjonalbudsjett tirsdag er knyttet til varebiler.
- Vi har lenge tatt til orde for at varebiler skal ha en egen CO2-skala i avgiftssammenheng, uten å ha fått særlig gehør for det til nå, sa direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBils søsterorgan MotorBransjen i begynnelsen av januar.
Allerede da ventet han signaler om dette i revidert statsbudsjett.
Tynt datagrunnlag
Dagen før budsjettet legges frem tror og håper Andresen fortsatt dette.
- Det er det største spenningsmomentet. Det er få WLTP-godkjente varebiler tilgjengelig i dag. Bilene kommer fra juli/august og utover. Vi har derfor et tynt datagrunnlag nå. Vi håper på en NEDC 2.0-løsning for varebiler, slik vi hadde på personbiler, fra 1. juli og ett år frem i tid, sier Andresen til YrkesBil.
Etter planen skal WLTP innføres for varebiler fra 1. september 2019.
Mulig avgiftshopp på 15.000
Men, sier Andresen, beregnede NEDC-verdier vil være høyere enn målte, noe som gjør at varebiler typisk får en avgiftøkning på ca 15.000 kroner dersom det ikke gjøres noe med CO2-komponenten i avgiftsgrunnlaget.
- Regjeringen har sagt at overgangen til ny beregningsmetode skal være avgiftsnøytral. Ved å senke andelen varebiler betaler av personbil-CO2-komponenten med 5 prosentpoeng vil man kunne nøytralisere effekten, sier Andresen.