Marokko, Essaouiria: Ford Ranger er oppdatert og leveres i flere versjoner. Den tøffeste er helt ny og heter Raptor. En moderne dinosaur med en heftig prislapp på 675.000 kroner. Det er med dobbel-kab og bakdører, men uten registrerte bakseter.
Dette verktøyet er ikke laget for å pendle mellom hjem, jobb og barnehage. Derimot skal den mestre det meste av natur.
Annonse
Slikt blir ganske synlig under prøvekjøringen utenfor allfarvei i Marokko, der esler fortsatt gjør dagens arbeid, mens geitene henger i trærne og kuer og sauer blir gjetet på tradisjonelt vis.
Raptor er like tøff, sterk, og den har kamelens fremkommelighet i opplevd virkelighet, samt det nevnte dyrets tålmodighet og styrke. Faktisk er den konstruert i Australia, og produseres blant annet i Sør-Afrika og Thailand.
Dette er altså ingen nedtunet versjon av USAs «mest solgte bil» Ford F150. Tvert imot. Dette er en moderne fem meters lastebil, med 213 dieselhester og et dreiemoment på 500 Nm i kombinasjon med en helt ny 10-trinns automatgirkasse.
Legg til seks kjøremoduser og differensialsperre på bakhjulene. Den er breddet og hevet i forhold til standard Ranger. På innsiden sitter jeg fremragende, og den kjører på spesialutviklede Goodrich-dekk. Legg til spiralfjærer, Fox-Pro-dempere med stor vandringsvei og annet understellsnacks vi ikke er vant med i en pickup.
Velutstyrt Endringene i den nye Ranger-utgaven er altså store. Nye motorer, ny automatgirkasse, Bi-Xenon hovedlys, LED kjørelys, ny front støtfanger, ny grill og tåkelys, aluminiumsfelger og interiørkvaliteten.
Annonse
I Raptor er alt tilgjengelig utstyr standard, med unntak for låsebolter til felgene, metallic farge og dieselvarmer for vinteren. Utgangspunktet er 675.000 kroner, som stiger til langt over 700.000 kroner med det nevnte ekstratilvalget og vinterhjul.
Ranger Raptor er hyggelig på vanlige veier. Her er alle modernitetene tilgjengelige, som de må være. Antikollisjonspakke, hastighetsassistanse, filskiftevarsler og filholder, trafikkskiltgjenkjenning, navigasjon og multimedia. Alt er som forventet i en moderne bil.
Og den kjører slik også. Riktig nok litt høyreist og kanskje ikke med Porsches millimeterpresisjon i styringen, men hva skal man forvente med grovmønstrede 285/70 dekk på 17-tommers felger? Den kjører helt fint på vanlige veier, og forbruket er lavt.
Tar seg frem Det er når Raptor blir satt på ordentlige prøver at jeg blir imponert. Her er seks kjøremoduser. Normal, sport, gress/grus/snø, leire/sand, Baja og fjell. Og du merker forskjell. Dette er alvor.
Jeg kjører med tohjulsdrift på vanlig vei, kobler inn firehjulsdrift når forholdene tilspisser seg, legger til lavserien når jeg må, og låser bakdfiffen når det er nødvendig. Alle disse kombinasjonene sammen med det nye 10-trinns automatgiret.
Hvorfor 10 trinn?
Annonse
Etter å ha kjørt bilen spør jeg ikke om dette, det bare fungerte, selv når jeg valgte manuell modus og brukte hendlene bak rattet. Dette er ikke noe å diskutere. Ford har laget en fabelaktig god bil.
Under prøvekjøringen var virkelig «veiene» elendige. Jeg fikk ikke kjøre standard Ranger under de samme forholdene. Dermed blir den økte markfrigangen på 5,1 cm, den økte sporvidden på 17 cm, samt Fox-demperne og de spesialkonstruerte dekkene bare tall og beskrivelser, men du verden som bilen fungerte.
Hvordan kan jeg vite hvor god den er? Fordi Ford torde å presentere veier, eller ikke veier, der kun esler, kameler og geiter tar seg frem.
Den klatrer over steinrøyser og kjører i finkornet dyp sand der du vet at de fleste biler ville ha stoppet. Den kjører rett oppover, eller rett nedover, med gode angrepsvinkler og beskyttelser av front og understell.
Det er da dreiemomentet blir viktig, og at du ikke setter deg fast. Kjører så sakte, men fort nok, til at det ikke setter seg, akkurat som når den vader. Og det gjør den på 65 cm dyp.
Tilpasningsdyktig Ranger ble i fjor solgt i et opplag på nær 1000. Raptor er en liten lastebil som er konstruert for å gjøre skitne, tunge jobber langt bortenfor de urbane sykkelfilene. Det er forventet at den vil ta 20 prosent av Ranger-markedet i Norge.
Sannsynligvis vil den bli kjøpt på grunn av «tøffheten». Det er litt synd, for bilens virkelige gode egenskaper ligger i kombinasjonen av komfort og ekstreme kjøreegenskaper i ubesudlet terreng.
Ford Ranger Raptor er en av de aller beste off road-maskinene jeg noensinne har kjørt. Det inkluderer militære kjøretøy. Toppkarakteren får den fordi den mestrer alle forhold. Det finnes alltid noen som er bedre på enkelte områder, men Raptor fikser alt mulig.
Kanskje er den eneste mangelen en følelse av eksklusivitet a la Range Rover, men det er ikke jeg ute etter i en slik type bil. For øvrig er de innvendige kvalitetene overraskende fine. Dette er rett og slett en bil jeg blir glad i ganske fort.
Den har lasteplan, dieselmotor og fremragende fremdrift under krevende forhold. Samtidig er den politisk ukorrekt. For grønne urbanister er det ikke mulig å lage det verre. Så skal alle være klar over at dette ikke bare er en bil – den er et verktøy.
Og, når arbeidsuken er over og helgen kommer er det bare å laste på snøscooteren, cross-syklene, kite-utstyret, eller teltet og soveposen og dra rett til skogs. Det er da denne bilen virkelig kan nytes.
Fakta om nye Ford Ranger:
Første fabrikkbygde Ford off-road performance pick-up i Europa
Ny Ford EcoBlue 213 hk med 500 Nm og 10-trinns automat
58 mm høyere bakkeklaring, 150 mm økt sporvidde
Store endringer utvendig og innvendig
Ekstreme off-road egenskaper
Hele 6 forskjellige kjøremoduser
Alt tilgjengelig utstyr er standard (Eneste tilvalg er metallic og låsbare hjulbolter)
Europas mest solgte pickup i 2018 med 51.500 enheter
Nr. 2 i Norge med 942 biler i 2018, vekst på 7,2%
Vekst hittil i 2019 er på hele 15%
Nye motorer
Ny Euro 6.2 EcoBlue motor med sterkt redusert forbruk
Fra 200 hk til 213 hk Bi-Turbo og fra 470 Nm til 500Nm
Fra 160 hk til 170 hk og fra 385 Nm til 420 Nm
Klasseledende 10-trinns automat, samme type som F-serien og Mustang
Endringer med Ford Ranger i forhold til dagens utgave:
Nye motorer
Ny automatgirkasse
Bi-Xenon hovedlys
LED kjørelys
Ny front støtfanger
Ny grill og tåkelys
Nye aluminiumsfelger
5 nye utvendige farger
Økt interiørkvalitet
Standard med Raptor-utgaven:
Unik Raptor grill
Aluminiums skidplate foran
Beskyttelsesplate under motor på 2,3 mm i forsterket stål (1,4 mm på øvrige)
Større hjulbuer
Forsterkede aluminiums stigtrinn
17’’ unike aluminiumsfelger med BF Goodrich 285/70 tommer all terrain dekk
58 mm høyere bakkeklaring
Sporvidde økt med 150 mm, bredde økt med 178 mm
Støtfanger foran laget av lettere kompositt materiale (samme som på F-150 Raptor)
Hengerfeste
Raptor Fox Pro støtdempere: 30% lengre vandringsvei som gir bedre ytelser i tøft terreng
Bærearmer av aluminium for å redusere vekt og økt vandring
332 mm ventilerte skiver foran og bak. (Øvrige modeller har 302 mm foran/trommel bak)