Renault LCV

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Master

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic
Foto: Tore Bendiksen
Renault Trafic
Foto: Tore Bendiksen
Renault Trafic
Foto: Tore Bendiksen
Renault Trafic
Foto: Tore Bendiksen

Master i egen mesterklasse

Trafic, Master og Kangoo er bestselgere i Europa, og med lansering av helt nye modeller satser Renault på å øke markedsandelen ytterligere.

Publisert

Versailles, Frankrike: Renault presenterer Trafic og Master som helt nye, og Kangoo som et 80 prosent ferdig elektrisk konsept. Kangoo vil bli lansert i 2020, mens Trafic og Master leveres fra høsten 2019.

Nyhetene finner vi først og fremst i fronten, og bak denne skjuler det seg både nye motorer og et mer personbilaktig kabindesign. At resten av bilene er omtrent det samme som før betyr ikke at bilene er de samme som før – sier Renault.

Renaults logo, diamanten skapt av Vasarelli (kunstner), er litt tykkere enn vanlig, men de færreste vil legge merke til dette.

Derimot leveres Trafic og Master med komplet LED-belysning, som også inneholder dagslystema formet som en «L» og liggende «U». Dem om det. Dette sammen med vertikale striper i grillen, forskjønnet med plastkrom, skaper Renaults nye LCV-utrykk (LCV, light commercial vehicle – varebiler).

Master vil blant annet lanseres med en 2-liters dieselmotor på 180 hk med 400 Nm dreiemoment og et forbruk på 1 liter per mil.

Master kommer også i en elektrisk versjon med batterikapasitet på 33 kWh og en ytelse på 57 kW (tilsvarende 76 hk). Dette kan tilsynelatende virke lite men dreiemomentet er 100 prosent fra første omdreining.

Det tar 7 timer å lade fra 32 A/7,4 kW ladestasjon på jobb eller hjemme. Toppfarten er 100 km/t og rekkevidden avgjøres med last og effektbruk.

Ny Master Z.E kommer i seks forskjellige varianter. Tre lengder og to høyder. Lastekapasitet fra 8 til 13 m3.

Trafic får også nye 2-liters motorer med ytelser fra 120 til 170 hk og opp til 380 Nm dreiemoment. Den typiske versjonen med 145 hk vil ha et forbruk på 0,6 liter per mil.

Vi vet foreløpig ikke mye om dette, men utstillingsmodellene hadde naturlig nok AdBlue-påfylling, som betyr at disse dieselmotorene er meget rene. Alle motorene i de nye bilene følger Euro 6d-TEMP standarden. Trafic vil også bli levert med automat, les dobbeltclutch girkasse.

De nye motorene og bilene får vi ikke prøvekjørt før i juni.

Nyhetene vi fikk se var altså først og fremst et nytt og moderne utseende. Dette betyr mindre for brukeren, som trenger fire ting: Først og fremst god lastekapasitet, men viktigere for brukeren er en god, trafikksikker bil med fine kjøreegenskaper, godt kjørelys og moderne sikkerhetsdetaljer anno 2020, samt et moderne kontor, les arbeidsmiljø i kabinen. Det kan virke som om Renault oppfyller kravene til dette i begge bilene.

Det blir ikke nevnt, men EU setter nye krav til biler produsert fra 2021, og det er like greit at Master og Trafic følger disse fra 2019, fordi konkurrentene kommer med disse sikkerhetssystemene i fremtiden.

Renault er dermed tidlig ute i modernisert personbilformat. Her er det blindsonevarsling og nødbremsassistent. I tillegg er det fint at Renault også har sidevindassistanse, eller filholder som det heter på personbilspråket.

Dessuten ryggekamera og parkeringsassistanse. Jeg er litt skeptisk til ryggekameraet, som er plassert rett over bakdørene. Is, snø og vask vil gjøre sitt til «slitasje», men det er kun skribentens tanker.

Legg til klimaanlegg, fartsholder, hastighetsbegrenser, lysassistent og regnsensor, samt nøkkelfri start.

Master er virkelig i mesterklasse. Riktig nok ser vi at mye av det tekniske i interiøret er hentet fra delelageret til snart syv år gamle personbiler. Innholdet er likevel oppdatert, utprøvd og praktisk.

Her er det tilrettelagt med ekstra mye ekstra plass i kabinen. Vi liker rommet under passasjersetet på mer enn 150 liter! Vi liker den hyggelige detaljen med «spisebord om bord». Vi liker den personbilaktige kjørestillingen med særlig god benplass og utsikt til et moderne, personbilaktig dashbord.

Det er heller ingenting å utsette på arbeidsforholdene når bilen står stille og datamaskinen skal brukes. Dessuten trådløs mobillading, og et multimediaanlegg som ikke står tilbake for personbiler.

Trafic er oppdatert på samme måte, med høy trivselsfaktor og nær personbilaktig utførelse.

Jeg trekker på smilebåndet av det nye dashbordet, som jeg gjenkjenner fra Captur, og Captur skal skiftes ut i disse dager. Likevel er det helt nytt og til dels svært moderne. Igjen er kjørestillingen og arbeidsforholdene om bord i toppklasse.

Nå er bilen på Sprinter-nivå. Opel lanserer ny Vivaro i slutten av juni. En sammenligning kommer. Spennende.

Det som er sikkert er at Trafic også er sikker med de samme egenskapene og EU-kravene som Master. Nytt og praktisk er også bedre belysning i lasterommet og håndtak når du skal inn i rommet. Hele 275 versjoner blir tilgjengelige.

Renault solgte globalt 118.176 Master, 97.422 Trafic og 152.853 Kangoo i 2018. De er ledende i Europa på LCV. De satser stort på elektriske biler, og dermed også varebiler.

Kangoo ble presentert som et elektrisk konsept, nær 80 prosent ferdig til lansering i 2020.

Bilen er virkelig et friskt pust innen transportsektoren, og med rekkevidde på 300 km (kanskje mer) vil denne være meget aktuell for Norge. Mange storbyer i Europa setter krav til bruk av utslippsfrie biler i sentrum. Renault forbereder seg på dette.

Utskiftningen av varebiler har en langsommere takt enn personbiler. Når det først skjer er ikke endringene så radikale, kanskje bortsett fra når enkelte bilprodusenter, som for eksempel Opel eller Toyota, skifter partnere.

Av trender ser vi nå at kjøreegenskapene, interiøret og sikkerheten i varebiler kan sammenlignes med personbiler.

Så trekker vi litt på smilebåndet. Østblokk blåfarge, med et snev av uniform, eller grått som det også heter, og som er populært blant personbilprodusenter, er nå også kommet til varebilene. Da blir de enda gråere enn vanlig. Renault på sin side er svært fornøyd med det de kaller den nye «urban-grå» fargen.

Powered by Labrador CMS