Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQV
Foto: Mercedes-Benz

Elektrisk flebruksbil

De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.

Publisert

I farta kommer jeg ikke på noen andre enn Nissan som har en elektrisk flerbruksbil, så kanskje Mercedes har ratt når de hevder å presentere «den første elektriske MPV i premium-segmentet».

Og for at det ikke skal være noen som helst tvil om intensjonene, så avslører de at en produksjonsklar bil skal vises på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Og dette er bare starten:

– Innen 2025 skal Daimler ha 130 elektrifiserte modeller i porteføljen, representert i alle segmenter, sier Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Ti av disse bilene skal være helelektriske. Først ut er EQC som er på plass i markedet allerede til sommeren. Sammen med Concept EQV gir den en forsmak på bredden i den elektriske satsingen til Mercedes-Benz.

EQV er planlagt med en motoreffekt på 150kW (204 hk). Batterikapasiteten er på 100 kWh som sikrer en rekkevidde på opptil 400 kilometer.

Med en topphastighet på 160 km/t er den ifølge Mercedes like godt egnet på landeveien som i byen. EQV kan hurtiglades for en kjørelengde på 100 kilometer i løpet av femten minutter.

Dette er helt andre data enn for varebilen eVito som Norge er blant de første landene som får tilgang til og der leveringene starter i andre kvartal 2019.

Ifølge Bertel O. Steen tilbyr EQV samme komfort, funksjonalitet og fleksibilitet, med inntil 8 sitteplasser, som dagens V-Klasse er kjent for. Designmessige detaljer skal sørge for familielikhet med de øvrige modellene i EQ-serien.

Powered by Labrador CMS