-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Blir trolig største enkeltinnkjøp av elbusser i Norden
Bergen skal anskaffe opp mot 80 batterielektriske busser til oppstart i 2020.
Elbusser i Bergen er ikke noe nytt. Vestlandshovedstaden har hatt trolleybusser siden 1957, og besluttet i fjor å oppgradere og utvide tradisjonsrike Linje 2 for 50 millioner kroner.
Nå melder fylkesordfører Anne Gine Hestetun (H) i Hordaland at det skal igangsettes en storstilt satsning på batterielektriske busser i Bergen også.
– Dette er en offensiv satsing på grønt skifte og miljøvennlig transport. For de styrende partiene i Hordaland er dette svært viktig, sier Hestetun i en presseuttalelse.
LES OGSÅ: Nå braker det løs med elbusser i Drammen
Får 36 millioner i støtte
Med det nye anbudet skal batteridrevne busser hvert år kjøre minst 3,5 millioner kilometer av busstransporten i Bergen, en avstand som visstnok tilsvarer 87 runder rundt jorda.
For å få til dette vil det kunne bli behov for så mye som 80 elbusser. Fylkeskommunen har nå fått 36 millioner kroner i støtte fra det statlige støtteorganet Enova til å etablere rundt 80 ladepunkter og opptil åtte pantografer for hurtiglading på bussdepotet på Mannsverk.
– Prosjektet vil trolig bli det største enkeltinnkjøpet av elektriske busser i Norden til nå, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Støtteorganet jobber med Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og mener at elektrifisering av kollektivtransporten er en av de endringene man må gjøre for å komme dit:
– Det finnes rundt 16.000 busser i Norge i dag, og svært få av disse er elektriske. For å få til et skifte er det viktig at noen går foran og prøver ut elbusser i stor skala og viser at dette fungerer i praksis. Her kan Bergen bli et nasjonalt utstillingsvindu, sier Enova-sjefen.
LES OGSÅ: Avinor får 16 millioner i støtte til elbusser på OSL
– Helt nødvendig
At Hordaland nå får støtte til elektriske busser vil være et stort løft i arbeidet for å bedre lokal luftkvalitet, styrke kollektivtilbudet og samtidig få ned klimagassutslippene, mener klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).
– Hordaland fylkeskommune har virkelig gått i bresjen for elektrisk transport, både på sjø og land, sier Elvestuen.
– Regjeringen er opptatt av å få til en rask og omfattende omstilling til renere transport. Da er det helt nødvendig at noen er tidlig ute og viser at det finnes gode, grønnere alternativer, legger han til.
Enova har også støttet Hordaland fylkeskommune med å realisere flere elektriske ferger og moderne trolleybusser.
– Med å legge til rette for lading av 80 nye elbusser understreker fylket at de meiner alvor med å elektrifisere transporttilbudet, sier Nakstad.
Oppstarten for de nye elbussene blir i desember 2020.
LES OGSÅ: Strøm-Solaris på Sørlandet