-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
ABB + Volvo på Lillehammer
Oppland fylkeskommune tester ut batterielektriske busser fra Volvo og lader fra ABB på Lillehammer, for å se hvordan elbusser fungerer i kjølig innlandsklima.

ABB melder nå at selskapet skal levere en av sine 150 kilowatts «plugginn» depot-ladere for de to Volvo 7900 elbussene som skal testes ut på Lillehammer.
Som du ser av bildet demonstrerte Volvo Norges bussjef, Svenn-Åge Løkken (bildet), en variant av systemet for YrkesBil under Busworld i Kortrijk i 2017.
Selv om det ruller mange elbusser globalt, er det som kjent begrenset erfaring fra steder med OL-byens kjølige klima og topografiske forhold, som kan påvirke batteriets egenskaper og bussens energibehov.
– Det er et spennende testprosjekt som viser at også mindre norske byer, med kjølig innlandsklima og kupert terreng, satser på kollektiv nullutslippstransport som et bidrag til det grønne skiftet, sier Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge, i en presseuttalelse.
Gir erfaring med elbuss
Prosjektet skal gi svar på om det er mulig å innføre batterielektriske busser på bybusslinjene på Lillehammer og andre tilsvarende områder i Oppland ved framtidige kjøp av transporttjenester.
– For å tilegne oss denne kunnskapen ønsker vi å teste to elektriske busser over to år. Informasjonen vi får vil gi oss en pekepinn på om det er gjennomførbart å satse på elbusser i Lillehammer i framtiden, sier leder av Opplandstrafikk, Eirik Strand.
– Testperioden vil gi oss viktig innsikt om valg av teknologi, stabilitet og miljøgevinst. Kunnskapen vil være nyttig å ha før eventuelle anskaffelser i framtiden.
Volvo-elbussene på tolv meter er utstyrt med batteripakker på 200 kWh og settes inn på fire bybusslinjer på Lillehammer våren 2019. Depot-laderen er utstyrt med to ladebokser slik at begge bussene kan tilkobles samtidig mens ladingen styres og overvåkes av hovedsystemet. Tilkobling til elbussene gjøres med CCS2 (Combined Charging System Type 2) med hurtiglading av likestrøm.
Smart serviceløsning
ABBs leveranse til Volvo Norge AS inkluderer serviceavtale for drift av ladesystemet. Depot-laderen inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.
– Det gir god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift av elbussene i prosjektet, forteller Waal i ABB.
ABB leverer ladeløsninger for elbusser i blant annet Akershus, Buskerud og Trondheim. Selskapet er også store innen hurtiglading av elbiler, med blant annet nærmere 800 installasjoner i Norge.