Får miljøpris for Dønn Grønn-satsning

Blant nesten 5.800 Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter i Norge, og 80 nominasjoner, stakk Transport-Formidlingen SA av med prisen «Årets Miljøfyrtårn 2018». Les historien om hvorfor og hvordan de jobber så grønt.

Publisert

Med satsningen «Dønn Grønn», som består i en komplett flåte av helelektriske budbiler i Oslo, samt en stor andel av lastebiler på biodrivstoff og en av landets første lastebiler med elektrisk kran, har Transport-Formidlingen SA i betydelig grad bidratt til renere luft i Oslo, ifølge Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Selskapet, som på bildet over er representert ved daglig leder Per-Jørgen Melnes (t.v.) og prosjektleder for Dønn Grønn, Tore Alm, har redusert sine klimagassutslipp med totalt 50 tonn CO2 i året.

– Det er imponerende med tanke på hvor stor belastning transportsektoren har på miljøet og på utfordringene de står overfor i det grønne skiftet, heter det i en pressemelding i forbindelse med prisutdelingen.

Ligger i front
Stiftelsen viser til at 30 prosent av norske klimagassutslipp forårsakes av transport, og at av dette er en fjerdedel knyttet til tyngre kjøretøy og varebiler.

– For å nå Norges utslippsmål må transportnæringen gjennom en betydelig omstilling, både når det gjelder smartere logistikk og innfasing av lav- og nullutslippskjøretøy, fastslår Ann-Kristin Ytreberg, daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Hun berømmer Transport-Formidlingen for å være et foregangsselskap og en viktig bidragsyter i året da Oslo er europeisk miljøhovedstad.

– De ligger i front med å benytte ny og mer miljøvennlig teknologi, jobber aktivt for å påvirke leverandører – og er en tydelig forkjemper utad for en bærekraftig transportsektor. Det har gjort bedriften verdig prisen som «Årets Miljøfyrtårn 2018 – små og mellomstore bedrifter», heter det i begrunnelsen.

Miljøfyrtårn er Norges største miljøsertifisering med nesten 5.800 sertifiserte virksomheter i offentlig og privat sektor. Ordningen er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser. Sertifiseringen er også den første nasjonale ordningen i Europa som er blitt anerkjent av EU.

I den følgende artikkelen, som ble publisert i bladet YrkesBil nr. 5 - i mai 2018, forteller Melnes og Alm mer om bakgrunnen for Dønn Grønn:

Grønt og lønnsomt
Mange snakker om å ta i bruk elektriske varebiler, men Transport-Formidlingen SA har gjort ord til handling. Med konseptet Dønn grønn får de ti elektriske varebiler til å lønne seg. Utfordringen er tilgang til hurtigladere.

– Vi syntes transportbransjen var litt bakpå når det gjelder å teste ut ny teknologi, så vi bestemte oss for å kline til selv, sier prosjektleder for Dønn grønn i Transport-Formidlingen SA, Tore Alm.

Noen regnestykker og et styrevedtak senere var første Peugeot Partner Electric på plass i oktober 2017, og i november samme år ble budtjenesten med det «catchy» navnet rullet ut i markedet.

I dag suser ti dønn grønne Partnere rundt i Oslo og omegn på ren batteridrift, og skal kunne håndtere 300 oppdrag i løpet av en arbeidsdag. Fra mai 2018 ble det plusset det på med to utgaver av nyeste Nissan e-NV200.

– Konseptet blir lagt merke til og har slått godt an i markedet. Både kunder og folk i byen som ser bilene uttrykker stor begeistring, forteller Alm.

Lader i lunsjen
El-varebilene kjøres foreløpig i ett skift, åtte timer på dagtid, med pakkelevering i Oslo. Bilene har fått hver sin ladeplass ved hovedkontoret langs Østre Aker vei, hvor de fullades hver natt.

Etter å ha klart seg noenlunde smertefritt gjennom den første vinteren, som ble både snørik og kjølig, har prosjektlederen ikke mindre tro på at dette vil fungere også i større skala.

– På de kaldeste dagene i vinter var bilene nede i ni mil rekkevidde, og det har fungert fint internt i Oslo, selv om sjåførene klaget litt da de måtte sitte med lue og votter på seg, sier Alm.

I snitt får bilene én hurtiglading per skift.

– Det tar 20 minutter fra tomt batteri til 80 prosent kapasitet, og kombineres perfekt med sjåførenes lunsjpause, forteller Alm.

– På forhånd var vi litt spente fordi vi har mange start og stopp i løpet av en dag. Men erfaringen viser at det er verre for rekkevidden å kaste seg ut på en ringvei og ligge der i 80 kilometer i timen, utdyper han.

Må stå i Tesla-kø
Det er uansett ikke kort rekkevidde eller lite nyttelast som bekymrer Dønn grønn-folket mest. Nå er det kampen om hurtigladerne i og rundt hovedstaden som skaper mest hodebry.

I mangel av dedikerte hurtigladestasjoner for nyttetransport, må næringslivet pent innordne seg bak privatpersoner med Tesla, Leaf og e-Golf for å lade batteriene.

– I starten gikk det greit å hurtiglade, men bare i løpet av de seneste månedene har dette endret seg. Nå melder sjåførene stadig oftere om kø på hurtigladerne rundt i byen, og dette er tidvis ganske problematisk for oss, sier Tore Alm.

Han mener det bør bygges en ladeinfrastruktur som øremerkes nyttekjøretøy, for eksempel i kombinasjon med egne vareleveringssoner for disse bilene.

– Vi vet at det jobbes med ulike løsninger i Oslo for å løse utfordringene, og vi har stor tro på at det skal bli bedre, sier Alm.

Vekker interesse
Daglig leder Per-Jørgen Melnes legger ikke skjul på at det var – og er – noe skepsis blant sentralens 130 bileiere til «det grønne skiftet».

– Det er ikke til å stikke under stol at det var noen skeptikere da konseptet ble lansert. Nå tror jeg mange er i ferd med å bli overbevist om at dette er riktig, sier Melnes.

– Selvsagt er det fullt mulig å se mange begrensninger og henge seg opp i dem, men vi velger å se alle mulighetene og heller fokusere på det, legger han til.

Transport-Formidlingen eier to av de ti elbilene selv, fordi de benyttes i Pøbelprosjektet som er et tiltak for å få vanskeligstilte ut i jobb.

– Transportbransjen sliter med rekrutteringen, så dette er en måte å rekruttere nye folk samtidig som vi kan være til hjelp. Generelt merker vi også at yngre folk fatter interesse for at vi tar i bruk denne type teknologi, sier Melnes.

Lavere pris
Men hvordan er det med økonomien, og hvorfor skal kundene velge å få pakken sendt med elektriske budbiler?

– Vi opererer med lavere fraktpriser for elbilene enn for tilsvarende fossilbiler. I Oslo er strukturen enkel: Haster det er det 199 kroner (innen en time), haster det ikke er det 99 kroner (innen tre timer). Vi har vunnet to offentlige anbud, og da vant vi på pris, sier Tore Alm.

Melnes er opptatt av at de elektriske bilene sørger for en samlet reduksjon i CO2-utslipp på cirka 50 tonn i året. Men bunnlinja er også viktig.

– Så sant det er belegg på bilen, er små elektriske varebiler absolutt konkurransedyktige mot fossile. Dønn grønn-bilene er lønnsomme for oss, sier Melnes, som påpeker at mannskapet utgjør den største kostnaden (cirka 75-80 prosent).

– Kostnadene på elbilene er stort sett de skadene du påfører selv, pluss dekkslitasje og bremser. Utover det er det lave driftskostnader. Dessuten er besparelsene i bomutgifter et avgjørende bidrag.

– Vil dere klare å holde prisnivået fremover også, hvis en større del av bilflåten deres blir elektrisk?

– Så lenge vi har volumet, er det ikke noe problem. Prisene er ikke hogd i stein, men de er på et nivå hvor vi klarer å tjene penger på det. Med mindre det er noen som finner ut at elvarebilene plutselig skal begynne å betale i bomringen, sier Melnes.

Risikovilje
Transport-Formidlingen har ingen planer om å lene seg tilbake og si at «nå har vi bidratt med vårt».

– Vi jobber med flere spennende prosjekter. Blant annet en «grønn hub» hvor kunder kan samle alle sine leveringer for en dag, så går pakkene med én transport til kunden – fortrinnsvis med elektrifisert kjøretøy, eller «dårligst» et Euro 6-kjøretøy, forklarer Tore Alm.

Melnes drømmer om en elektrisk, Dønn grønn 50-tonner.

– Det finnes leverandører, men ikke god nok infrastruktur for lading. Hos oss står det hundre lastebiler om natten. Å lade disse samtidig blir en utfordring. Jeg vet kraftbransjen jobber med å se på løsninger – det trengs, sier han.

– Det er ikke risikofritt å gå foran?

– Nei. Høye investeringskostnader og usikker annenhåndsverdi er en del av bildet. Vi er åpne på at dersom vi skal være tidlig ute, må vi være med og ta kostnadene og vår andel av risikoen. Heldigvis har vi bileiere og kunder som spiller på lag, sier Melnes.

– Hvorfor selges ikke flere el-varebiler i Norge?

– Modellutvalget har vært og er ganske begrenset, og mange bekymrer seg for kort rekkevidde. Per i dag er el-varebiler best egnet for bybruk. Når det nå kommer flere modeller, og rekkevidden etter hvert øker til 30-40 mil bør ikke håndverkerne ha rekkeviddeangst lenger, mener Alm.

– Så er det viktig at politikerne sørger for forutsigbare rammevilkår, som at bompengefritaket for elektriske varebiler fortsetter i alle fall til 2025, eller helst til 2030, fastslår han.

––––––––-

Dønn grønn
Budtjeneste som kjører kun elektriske varebiler.

Etablert i september 2017. Passerte 12 biler i mai 2018.

Drives av Transport-Formidlingen SA, som er et samvirkelag med 130 eiere. De disponerer cirka 335 kjøretøy, hvorav cirka 75 prosent er lastebiler og resten varebiler.

Ikke abonnent på YrkesBil? Bli det her, og få tilgang til viktig bransjestoff og eksklusive reportasjer.

Powered by Labrador CMS