Nyttårskrydder

Dårlig med fotball og veddeløp nyttårsnatten? Her er et alternativ. Noen gode veddemål fra innspurten på norsk bilsalg.

Publisert

Et forsiktig lite veddemål, med moderate premier, kan være et godt innslag i selskapslivet.

Ved å se litt nærmere på den siste registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, www.ofvas.no dukker det opp noen åpenbare kandidater til litt nyttårsunderholdning.

La oss begynne i den tunge enden.

Volvo eller Scania?
I teten for lastebilstatistikken ligger som vanlig Volvo og Scania. I fjor vant Volvo overlegent, i den grad 130 biler er overlegent. Men i år er avslutningen mye tettere.

Per 23. desember er stillingen 1.768 til Scania og 1.764 til Volvo.

Vil Scania klare å vedlikeholde – eventuelt øke – forspranget, eller vil Volvo kunne sette inn et siste støt? Uavgjort er sågar en mulighet. Her kan man velge mellom flere varianter enn det som dekkes av gamle dagers en, kryss eller to.

Varebil: Harald A. Møller eller Bertel O. Steen?
Så kan vi se på varebilene. Her er ikke de tette mulighetene, veddemålene med de små marginene, like mange – men det skjer en spennende kamp i den gruppen som selv ikke de som kjemper den egentlig er klar over.

Nemlig: hvem blir den største leverandøren av varebiler i 2018, Bertel O. Steen eller Harald A. Møller?

Møller har bare ett varebilmerke, og Volkswagen står oppført med 10.205 varebiler så langt.

Men hvis vi summerer opp alle Mercedeser, Peugeoter og Citroëner, og så jukser litt og legger på de siste 564 Opelene, kommer Bertel O. Steen opp på 10.429 biler.

Er det fullstendig utenkelig at Volkswagen klarer å sette inn et skikkelig støt på tampen?

Eller man kan regne den andre veien og bare bruke de 9 Opel-bilene fra desember, som egentlig er de eneste salgene Bertel O. Steen hadde et eierskap i. Da ligger de fire merkene 331 biler etter. Det er kanskje for mye å ta igjen, selv om man er fire om jobben?

Topp 10 på personbil
Blant personbilene er det tre muligheter som umiddelbart peker seg ut.

Først er det kampen om tiende-plassen. Den er det Ford som har nå, med 4.946 biler. Mitsubishi ligger rett bak med 4.913.

Men i den siste uken opp mot julaften registrerte Mitsubishi 230 biler, Ford bare 94. Dermed skulle man tro at det er opplagt at Mitsubishi går forbi – men vi kjenner alle Fords tradisjonelle kjempeinnspurt de siste dagene i hver måned. Så her nekter vi å tro at svaret er gitt.

Så har vi modellstatistikken, og nå gjelder det kampen om syvende.

Der ligger nå Volvo XC60 med 3.612 biler. To biler foran Tesla S og tre biler foran Toyota RAV4. Her kan det åpenbart skje ting.

Det kan det lenger ned også, nemlig der man slåss om 18. plassen, i den grad man slåss så langt nede.

Mazda CX -5 befinner seg der med 1.842 biler. Bak den ligger Volkswagen T-Roc med en bil mindre, og på 20. plass, med 1.839 biler, befinner Mercedes-Benz GLC seg.

Dermed kan man gå i gang, litt tipping, litt kunnskap om importørers og forhandleres ambisjoner og adferd og litt magefølelse.

Og vi kan trekke oss tilbake med et ønske om Godt Nytt År!

Powered by Labrador CMS