-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MOIA trekker kunder
500 nye brukere hver dag opplever MOIA, Volkswagens mobilitets-tilbyder, i sin oppstartsfase i Hannover.
MOIA som nå er et eget merkenavn i Volkswagen-gruppen, på linje med for eksempel Bentley, Lamborghini, Ducati og Skoda, kan fortelle om høy grad av aksept i det første tyske tettstedet hvor de har satt i gang en regulær tjeneste.
Etter fire måneders drift med en flåte som nå er på 62 biler har de langt over 50.000 brukere, og hver dag kommer det opp til 500 nye. Så langt er altså en tidel av Hannovers innbyggere aktive brukere av MOIA-appen.
Egentlig var MOIA tuftet på fremtidens bytrafikk i den grad at autonomt ble nevnt like ofte som elektrisk. De minibussene de bruker i Hannover er imidlertid alle sjåførkjørt, men ellers følger man programmet.
Behovstyrt Ridepooling, midt mellom buss og taxi, kaller MOIA-sjef Ole Harms det og forteller at nå er bruken så intens at i timene med størst etterspørsel er de ikke i stand til å dekkene kundenes etterspørsel. Derfor øker de i disse dager fra 62 til 75 biler.
Etter en testperiode med 3000 forsøkskunder startet man den 30. juli med 55 biler og dekket 90 kvadratkilometer. Flyplassen og det store messeanlegget ligger fremdeles utenfor det området som betjenes, selv om det nå er utvidet til 110 kvadratkilometer.
MOIA beskriver grunntanken i sitt mandat som å samarbeide med lokalsamfunn om å skape et modulbasert totalsystem som skal begrense individuell transport og sikre størst mulig effektivitet for byenes infrastruktur.
I tillegg til Hannover er de så vidt på plass i Helsinki nå og er i ferd med å rekruttere sjåfører i Hamburg.