Rivian R1S

Rivian R1S

Rivian R1S

Rivian R1S

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian R1T

Rivian plattform

Rivian plattform

Rivian plattform

Rivian plattform

Rivian plattform
Batteripakker under testing

Spennende el-debut i LA

Rivian heter det siste tilskuddet til den amerikanske el-truck floraen. Og jommen ble den ikke fulgt av en SUV også.

Publisert

Det har vært mange eksempler på amerikanske forsøk på å bygge elektriske trucker dette året.

Det virker som om Tesla har satt en effektiv stopper for alle de startups som tenker seriøst på elektriske personbiler. Og virkelig store elektriske lastebiler ser også ut til å være et Tesla-område – selv om de vel egentlig ikke har vist noe der.

Men i det store amerikanske fritids/håndverker-truck-segmentet har det dukket opp mye.

Den ferske Rivian ser ut til å være en av dem som må tas på alvor.

Også fordi den ikke er så fersk som den umiddelbart oppfattes som, der den står som en premiere-forestilling på bilutstillingen i Los Angeles nå.

Bedriften har nemlig eksistert siden 2009, har tidligere fått priser so en av de raskest voksende EV-bedriftene, og har allerede en fabrikk som er i virksomhet.

Egentlig het de Avera Motors, og først jobbet de med en bil som skulle har overlegen drivstofføkonomi. Men etter hvert som Ukens Smak gikk i retning av strøm, konsentrerte de seg om å utvikle elbiler.

Og nå er de her. For ikke bare viste de frem en ganske tøff truck, det dukket også opp en SUV ved siden av. Samme plattform, og derfor også nesten samme modellbetegnelse: R1T og R1S.

Bilene er bygget for å oppføre seg både som seriøse off-roadere og som hverdagsbiler. Med sportsvogn-egenskaper.

En motor på hvert hjul med til sammen 750 hk betyr 100 på litt over 3 sekunder – for den som er interessert i det. Og et plan som måler 2,1 meter for dem som er interessert i det.

I motsetning til andre som har vært presentert tidligere, er denne bygget helt fra grunnen av, og er ikke basert på eksisterende biler.

Plattformen er bygget rundt den nødvendige batteripakken som er av valgbar størrelse, med 180 kWh på topp. Hurtiglading gir deg 360 kilometer på 30 minutter.

Aktiv luftfjæring er en av spesialitetene. I tillegg til å «spise opp ujevnheter» – som de lover – kan man bruke den til å justere bakkeklaringen fra 20 til 36 cm. Med den siste har du en vadedybde på en meter.

Utseendet er, som man ser av bildene, særdeles akseptabelt – en blanding av tøff muskelbil og snill EV. Dønn moderne hele veien.

Interiøret viser et fulldigitalisert dashbord og materialer som både skal kunne møte tømmerhoggerutfordringer og gi preg av luksus og komfort.

Det hele veier 3470 kg, og kan trekke 5000 kg tilhengervekt. På motorveien kan du hilse på 200 km/t, den kan klatre 45 grader og tippegrensene er 34/30/26 grader med fjæringen på øverste trinn.

De sier at prisene vil starte på 69.000 dollars, men siden det ennå er 18 måneder til produksjonen starter, kan nok mye ha skjedd i mellomtiden. Billigere batterier for eksempel.

Powered by Labrador CMS