-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Japansk el-buss i Finland
En finsk startup har gått til Japan for å få hjelp til å designe en selvkjørende minibuss, spesielt utviklet for vinterføre.
Sensible 4 heter en finsk startup. Med sentrum i Aalto Universitetet i Helsinki utvikles det en selvkjørende liten buss.
«Siden svært mye av det teknologiske innholdet i fremtidens biler utvikles i California eller Sør-Europa mente vi det var nyttig at noen som lever under slike forhold begynte å tenke på biler som også kan fungere på vinteren».
Slik forklarer Harri Santamala, medgründer og sjef for Sensible 4.
«Det er bare å se på mange av dagens såkalte autonome biler», fortsetter han, «de baserer seg ofte på en videostyrt filholder. Men hvis kameraene ikke kan se veistripene på grunn av snø eller is er det lett å skjønne hva som vil kunne skje».
Det hele er basert på 30 års erfaring med automatisering på dette universitet. I 2014 startet skolen et selskap, GIM, som skulle gjøre penger på all robotikken de hadde utviklet helt siden denne innsatsen startet i 1985. Sensible 4 benytter deler av den teknologien GIM markedsfører.
Men de nøyde seg ikke med å hente teknologipakken utenfra. For å pakke den inn gikk de merkelig nok helt til Japan – man skulle jo tro det var designtalenter nok i Finland.
Men resultatet kan ingen klage på. Det er Muji, et japansk firma med butikker over hele kloden, som står bak designen. De har levert klær og interiørdetaljer og skrivepapir og alt som kan sette et visuelt preg på hverdagslivet omtrent like lenge som Aalto-universitetet har jobbet med roboter.
Navnet på selskapet betyr løst oversatt «uten logo» og det er en av spesialitetene deres at de oppgir aldri navn på designerne. Uansett hvor verdensklasse produktene er.
Så heller ikke denne gang vet vi noe om hvem som har ført pennen. Men vi kan slå fast at selv om vi vet at dette er japansk hadde vi ikke blitt forundret om det ble påstått at dette er finsk eller skandinavisk.
Helt rent, minimalistisk, ikke noe er overflødig.
Bussen, som er døpt Gacha, skal ut på virkelige prøver neste år.
Den store premieren skal finne sted i Helsinki i mars og deretter skal de første eksemplarene ut og virkelig testes på faste ruter i tre finske byer.
Man regner med at i 2020 er man i gang med fullskala- både produksjon og trafikk.