-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nikola skal teste Europa-modell i Norge
Hydrogentrekkvognen som etter planen skal ut på norske veier i 2020 har til og med fått norsk navn.
Nikola Tre heter Europamodellen fra det amerikanske lastebilselskapet som er verdenskjent for å ha vist frem den spektakulære Nikola One, men som foreløpig ikke har levert en eneste ferdig serieprodusert lastebil.
Mandag kveld norsk tid ble et knippe renderinger (bilder) av det nyeste konseptet vist for første gang.
Norsk navn
Navnet «Tre» har lastebilen fått fordi det er selskapets tredje modell, og fordi tallet 3 skrives «tre» på norsk, opplyses det i pressemeldingen. Navnet på selskapet er på sin side inspirert av Tesla.
Det er angivelig på bakgrunn av stor interesse fra potensielle kunder i Europa, at Nikola Motor Company nå vil lansere en hydrogenelektrisk trekkvogn for «vår» verdensdel.
Vi husker godt da grunnleggeren av selskapet, Trevor Milton, var i Oslo under fjorårets Zerokonferanse. Flere norske transportører – deriblant Tine og Tenden – har blitt så begeistret for den karismatiske amerikaneren og hans lastebilkonsepter, at de har satt seg opp på reservasjonsliste for å kjøpe hydrogenlastebiler av ham.
Milton uttalte sågar at han likte Norges holdninger til elektriske kjøretøy så godt at han kunne tenke seg å bygge en lastebilfabrikk her. Det skjer nok ikke med det første, selv om det påpekes i pressemeldingen at det nå letes etter passende sted for en Europa-fabrikk.
Men det som bekreftes er at selskapet vil bruke norske veier til å teste ut Europamodellen sin. Testkjøringen i Norge skal visstnok begynne i 2020.
Planlagt produksjonsstart for modellen er antydet til 2022-2023, altså samtidig som USA-modellene skal gå i produksjon.
Utseendemessig ser det ut som Nikola-designerne har latt seg inspirere av trekkvogner fra de europeiske lastebilmodellene. De har hentet litt elementer «her og der», og satt sammen sin egen miks. Men nå gjenstår det å se hvordan produksjonsversjonen blir, da.
LES OGSÅ: Hyundai skal sende 1.000 hydrogenlastebiler på veien i Sveits
Viser prototype i april
16-17 april neste år blir første gangen selskapet skal vise frem en prototype av Nikola Tre. Det skal skje på konferansen Nikola World i Phoenix, hvor det også skal vises andre nullutslippsprodukter fra Nikola – inkludert produksjonsversjonen av modellen Two.
I kjent stil er ikke Trevor Milton beskjeden i sin beskrivelse av nye Tre:
– Denne lastebilen er virkelig oppsiktsvekkende, og langt på overtid i Europa.
Han lover mellom 500 og 1.000 hestekrefter, 6x4 og 6x2 akselkonfigurasjoner og en rekkevidde på mellom 500 og 1.200 kilometer. Bilen skal også være klargjort for Nivå 5-autonomi, og selskapet forsikrer at Tre skal være tilpasset størrelses- og lengderestriksjonene i Europa.
Som kjent har Nikola Motor Company etablert et samarbeid med norske Nel Hydrogen, om utbygging av et omfattende nettverk av hydrogenfyllestasjoner i USA.
– Vi vil også jobbe med Nel for å utvikle en vekststrategi i Europa, sier Kim Brady, CFO i Nikola Motor Company.
LES OGSÅ: Nikola saksøker Tesla
Bygger fyllestasjoner
Selskapet har planer om å ha mer enn 700 hydrogenstasjoner i USA og Canada innen 2028, hvor hver stasjon har en produksjonskapasitet på mellom to og åtte tonn hydrogen daglig.
I Europa er planen å ha de første stasjonene på plass i 2022 og dekke mesteparten av kontinentet innen 2030.
Selskapet hevder de har forhåndsreservasjoner for sine lastebilmodeller for 11 milliarder dollar, og har nå åpnet for reservasjoner av Nikola Tre.