-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Satser stort på RAM
Klintberg & Way Automotive (KWA), som eies av den svenske bilgiganten Anders Hedin, er ny offisiell Europa-importør av Dodge og RAM. Pickupen RAM 1500 blir en viktig del av storsatsningen, og første norske forhandler er allerede på plass.
«Dodge and RAM is back», stod det med fete typer utenfor Hedin Bils «flagship store» for Fiat Chrysler Automobiles (FCA)-produkter i Kungens Kurva utenfor Stockholm, da den nye importøren av de to merkene inviterte til presselansering.
Nå har vel strengt tatt verken Dodge eller RAM vært borte fra markedet. Merkene selges i en rekke europeiske land både gjennom offisielle og uoffiselle kanaler, så akkurat hva de er tilbake fra fikk vi ikke helt klarhet i.
Men, det som er klinkende klart er at Anders Hedin Invest AB har satt i gang en gedigen operasjon for å løfte de to amerikanske merkene i vår verdensdel i tiden fremover.
Store på deler
Satsningen startet i oktober i fjor, da KWA ble godkjent av FCA som ny europeisk importør av Dodge og RAM. De er dermed en av tre offisielle importører av merkene til Europa. De to andre som også har kontrakt med FCA er Sveits-baserte AGT Europe og kanadisk-eide Auto Export Corporation (AEC).
Selskapet KWA ble etablert for ett år siden, med det formål å bli importør av de to merkene, og utgjør dermed bilimportfilialen i Klintberg & Way Group AB. KW-konsernet, med hovedkontor i Kista i Sverige, ble kjøpt av Hedin i 2014. Selskapet har siden Mats Klintberg og Christer Way startet i 1975 blitt en stor aktør innen blant annet distribusjon og salg av deler til amerikanske biler.
KW Parts er i dag europeisk partner for ettermarkedsdeler for General Motors NAV (North American Vehicles), de er offisiell importør og distributør av MOPAR-deler (US Chrysler, Jeep, Dodge og RAM) og de er store på tilbehør og stylingprodukter til pickuper og personbiler. 4.200 forhandlerpunkter i 37 land gir et visst bilde av omfanget.
I Norge har de vært representert gjennom KW Parts AS i mange år, og omsetter deler for 20-25 millioner kroner i året. Hedin er som kjent også en betydelig aktør i andre deler av norsk bilbransje, gjennom eierskapet i Bavaria og GS Bildeler.
Klare målsettinger
Med en anslått omsetning i 2018 på 2,5 milliarder euro og totalt 3.300 ansatte i alle selskapene plasserer Anders Hedin Invest AB seg i øvre divisjon blant de største bilimportør- og forhandlergrupperingene i Europa.
Det er med andre ord ingen «hvem-som-helst» som nå mener at det er på tide å blåse mer liv i Dodge og RAM i Europa, og som åpenbart ser et potensial for å tjene penger.
Hvor mye penger som legges ned i satsningen er ukjent, men KWA har satt 50 ansatte på oppgaven – med planer om snarlig økning til 75. Disse er fordelt på KWA-hovedkontoret i sveitsiske Lugano, homologeringsavdelingen i tyske Bremerhaven og et «lokalkontor» i Gøteborg.
Toppsjefen i KWA, Alessio Castelli, prøver imidlertid ikke å pakke inn hva som er målsettingen:
– Vi skal etablere et nettverk med 155 forhandlere i 27 EU-land pluss Sveits og Norge innen 2021. På samme tid skal vi ha solgt 4.500 enheter. 3.500-4.000 av disse vil være RAM pickuper i vektklassen for personbiler, sa han under møtet i Kungens Kurva.
Per i dag selges det totalt rundt 7.500 Dodge og RAM i Europa, og KWA forventer at det skal øke til rundt 9.000 de neste tre årene.
Planer i Norge
I Norge er det per medio oktober registrert 14 nye RAM på grønneskilter, samt en Dodge Durango og en Grand Caravan, ifølge OFV. I tillegg tas det jevnlig inn et antall «litt brukte» eller «endagsregistrerte» biler som ikke havner i nybilstatistikken.
Nå har KWA signert kontrakt med VS Auto i Drammen, som med det blir offisiell Dodge og RAM forhandler. De er i tillegg offisiell Citroën-forhandler.
– Vi valgte dem fordi de er lidenskapelig opptatt av amerikanske biler. De var allerede partner med vårt søsterselskap KW Parts for salg av originaldeler, så vi kjente til dem fra før, forteller Alessandro Grandi til YrkesBil. Han er nettverkssjef i KWA.
Det er i hovedsak pickupen RAM 1500 som er aktuell for Norge, men forhandlerne skal tilby hele porteføljen av Dodge og RAM-produkter.
Ny bil - gammel oppskrift
Vi har prøvekjørt 2019-modellen av RAM 1500. Den hevdes å være en «helt ny bil», og det er mulig, men den gode gamle oppskriften på en skikkelig amerikansk pickuptruck er ikke fraveket en tomme. Heldigvis.
Her finner vi nemlig en 5,7 liters bensinslurpende HEMI V8 på 395 hestekrefter under panseret, myke og deilige skinnseter i en romslig kupe proppet med komfortutstyr, og plenty med laste- og tilhengerkapasitet (henholdsvis 840 og 3.500 kilo). Akkurat slik det skal være.
Kanskje ikke helt politisk korrekt i dagens samfunn, alt dette, men litt bilglede må vel være lov? Fryktelig mange vil det uansett aldri bli av disse bilene i Europa. Dessuten tar da produsenten sine grep for å senke forbruk (oppgis til 1,3 liter/mil ved blandet kjøring, hvis du lurte) og utslipp (298 g/km), ved for eksempel at fire sylindre kutter ut ved «lett» motorveikjøring.
Bilene har sine dedikerte fans som ikke kunne tenke seg noe annet, for eksempel anleggsarbeidere og andre som trekker mye tilhenger. De skal nok få lov å kose seg med slike kjøretøy i alle fall i noen år til, før politikerne setter ned foten helt.
Slankekur
Den utgående versjonen ble sist oppgradert i 2009, omtrent samtidig som Fiat begynte å overta Chrysler, så 2019-utgaven er den første oppgraderingen hvor FCA har hatt kontroll fra grunnen av.
– Det første FCA gjorde var å redusere vekten på bilen med 200 kilo. Men så har de lagt til utstyr som til sammen veier 100 kilo, så den totale vektbesparelsen er på 100 kilo, forteller Marco Girelli til YrkesBil.
Han er produktsjef hos den nye importøren, KWA, og kjenner pickupen bedre enn de fleste.
– Mesteparten av kjøretøyet er nytt. Helt fra rammen hvor det nå benyttes 98 prosent høyfast stål, til oppdatert luftfjæring og mange nye førerassistent- og sikkerhetssystemer, forklarer Girelli.
Adaptiv fartsholder som virker ned til null og opp igjen, blindsonevarsler, nødbremsvarsler som også klargjør bremsene og stabiliserer tilhengeren, filholder med aktiv styrekorrigering og semiautonom parkeringsassistent er noe av utstyret han ramser opp.
Pickupen leveres både med kort og lang kabin, og i fire utstyrsnivåer: Big Horn, Laramie, Laramie Longhorn og Limited. KWA skal kun ta inn 5,7-liters HEMI V8eren, uten at vi fikk noen god forklaring på hvorfor V6 dieselmotoren som selges i USA ikke kommer hit. Trolig har det med utslipp og dieselmotorens status i Europa å gjøre.
Lever opp til forventningene
Importøren stilte med flere biler på presselanseringen. Samtlige var i utstyrsversjon Laramie, riktignok med litt forskjell i interiørmaterialer og slikt – men ellers ganske likt. Dette er også forventet å bli volumselgeren.
Vi fikk kjøre noen raske runder rundt en liten, svingete asfaltbane, samt noen runder i en gjørmete offroadløype som ikke var av det mest krevende slaget. Om kjøreegenskaper og den slags vet vi dermed at ja – bilen føles stor og tung, men den er rask og overraskende letthåndterlig selv i høye hastigheter, med ganske imponerende bremsekraft.
Med luftfjæring (ikke standard) kan bilen reguleres i fire ulike høyder. At den tar seg frem gjennom sølepytter, svelger hullete grusveier og enkelt forserer noen bratte kneiker trenger vi vel strengt tatt ikke fortelle en gang.
La oss heller si det sånn: du har visse forventninger til en amerikansk pickup, og nye RAM 1500 leverer på tilnærmet alle (våre) punkter.
––––––––––––––––––––––
Ram 1500 (varebil, grønne skilter)
Pris
Fra kr. 810.000 inkl. mva. / 688.000 eks. mva. (KWA-importerte biler)
Motor
5,7 liter HEMI V8, bensin
Effekt
395 hk / 556 Nm
Drivlinje
8A, firehjulsdrift med 5 ulike modi, inkludert elektronisk diffsperre
Forbruk
1,3 l/mil (blandet kjøring, fabrikktall)
CO2: 298 g/km
Dimensjoner (L/B/H)
614/208/197 cm (Crew Cab)
Vekter
Tillatt totalvekt 3.500 kilo. Egenvekt 2.660 kilo. Nyttelast 840 kilo. Tillatt tilhengervekt 3.500 kilo.