- Kjørte 1.728 kilometer på én fylling
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Kjørte 1.728 kilometer på én fylling
Iveco hevder de har satt rekord i kjørelengde på én fylling med LNG.

alt

Det er en britiskregistrert Iveco Stralis NP med naturgassmotor på 460 hk som har lagt bak seg det den italienske lastebilprodusenten hevder er den lengste turen noensinne på flytende naturgass (LNG) uten etterfylling underveis.

Ifølge pressemeldingen startet bilen, en Stralis NP 4x2, i London og trakk en treakslet skapsemitrailer. Vogntogvekten skal ha vært 30 tonn. Etter en kort fergestrekning fra Dover til Calais skal kjøretøyet ha fullført den 1.728 km lange turen til Madrid uten etterfylling av drivstoff. Med det skal den ha overgått kjøretøyets offisielle rekkevidde på 1.600 km.

Iveco har beregnet at turen representerer en besparelse i drivstoffkostnadene på £ 200, eller rundt 40 prosent reduksjon sammenlignet med diesel.

Enkelt
Martin Flach, leder for alternative drivstoffer hos Iveco, forteller at de i fjor kjørte fra John O’Groats til Land’s End på en enkelt fylling med Stralis NP 400 hk.

– Men denne gangen ønsket vi å legge listen enda høyere, uttaler han.

– Vi toppet tanken før vi forlot London, og første gangen vi stoppet for å fylle drivstoff, var i Madrid to og et halvt døgn senere. Ettersom vi kjørte på 100 prosent naturgass, trengte vi verken bry oss om diesel eller AdBlue, noe som gjør det enkelt for både bileieren og sjåføren, skryter Flach.

Som om ikke det var nok, forteller produsenten også om «tett trafikk på den britiske siden av Den engelske kanal, sterk motvind i Frankrike og kuperte strekninger i Spania» som ikke gjorde forholdene noe enklere.

Likevel skal drivstofforbruket ha endt på beskjedne 22,6 kg pr. 100 km.

Ruteplanlegging
Slike resultater oppnås selvfølgelig ikke ved å kaste seg i bilen og bare dure avgårdre. Før kjøreturen utførte testerne en omhyggelig planlegging, blant annet ved hjelp av MyBestRoute, som er en web-basert applikasjon utviklet av Michelin for Stralis NP-kunder.

Tjenesten gjør det mulig for bileieren og sjåføren å velge den optimale ruten gjennom hele Europa, inklusive oversikt over tankstasjoner med LNG og muligheten til å sammenligne kostnadene for turen med diesel- og naturgassdrevne kjøretøy.

Iveco ønsker selvsagt med turen å demonstrere at naturgass, inklusive CNG, LNG og biometan, er levedyktige og realistiske alternativer til diesel, og at drivstoffet er tilgjengelig fra et økende nettverk av fyllestasjoner i Storbritannia og på kontinentet.

Sammenlignet med en tilsvarende dieseldrevet Euro VI lastebil har en Stralis NP som går på LNG, rundt 90 prosent lavere NO2-utslipp, 99 prosent mindre utslipp av partikler og inntil 15 prosent lavere utslipp av CO2, ifølge Iveco. Benyttes biometan skal CO2-utslippene kunne reduseres helt opp til 95 prosent.

Lang erfaring
Og det er verdt å minne om at Iveco ikke er «hvem som helst» når det gjelder erfaring og kompetanse når det gjelder gass som drivstoff. 

Nyttekjøretøyprodusenten begynte å se på potensialet i naturgass tilbake i 1991, og siden har selskapet utviklet et komplett program av naturgassdrevne lastebiler, varebiler og busser. På årets IAA viste de dette i full bredde, på en stor stand uten en eneste dieselmotor.

Så langt har Iveco levert mer enn 25.000 naturgassdrevne kjøretøy.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1701 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 181 LASTEBILER TIL SALGS