Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg som lastebilsjåfør.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg som lastebilsjåfør.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) besøkte Nasjonal Lærlingdag hos Transport-Formidlingen SA i Oslo, i regi av NLF, Sotin og NHO Transport.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Transportfags eget husband, med trommeslager som spiller på en gammel dieseltank.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) besøkte Nasjonal Lærlingdag hos Transport-Formidlingen SA i Oslo, i regi av NLF, Sotin og NHO Transport.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) besøkte Nasjonal Lærlingdag hos Transport-Formidlingen SA i Oslo, i regi av NLF, Sotin og NHO Transport.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk en lastebil med Fair Transport-merke på av NLF-direktør Geir A. Mo, som en påminnelse om at statsråden har ansvar for en rettferdig transportnæring.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å legge på kjettinger. Det var tydelig at han hadde prøvd det før.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nasjonal Lærlingdag
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å styre kran.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg i å styre kran.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Charles Galaasen i Sotin (t.h.) jobber med å øke rekrutteringen til yrkessjåførfaget. Her med Morten Johansen som er sjåfør for C P Sand, under Nasjonal Lærlingdag.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Daniel Ringvold går VG2 Transport og Logistikk-fag på Sørumsand videregående og er fast bestemt på å bli lastebilsjåfør. Han synes det er betryggende å vite at han er garantert lærlingeplass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Lover finansiering av lastebilførerkort gjennom Lånekassen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) hadde med seg en liten budsjettlekkasje, da han møtte fremtidige lærlinger i yrkessjåførfaget.

Publisert

8. oktober legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2019. I dag ble det klart at det ligger i alle fall en godbit der for transportnæringen.

– Vi vil legge til rette for at flere sjåfører kommer inn i transportbransjen, ved at vi gir Lånekassen mulighet til å være med og finansiere utdanningen til lastebilsjåfør også for voksne, uttalte Jon Georg Dale under arrangementet Nasjonal Lærlingedag onsdag.

Enormt behov
Arrangementet, som ble holdt hos Transport-Formidlingen SA i Oslo, var regi av Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Opplæringskontorer for Transportfag SOTIN og NHO Transport.

NLF og SOTIN har siden forrige statsbudsjett ble lagt frem i fjor, hvor det ble klart at bussjåførutdanningen blir underlagt Lånekassen, jobbet for at lastebilsjåførutdanningen skulle behandles på lik linje.

Ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er det et dokumentert behov for 15.000 lastebilsjåfører i Norge innen 2030, og bransjen sliter med rekrutteringen. Dette er bakgrunnen for regjeringens forslag til neste års statsbudsjett.

– Vi må sørge for god rekruttering til bransjen, både gjennom utdanningsløpet og lærlingevei, og gjennom at vi kvalifiserer flere voksne som kanskje er utenfor arbeidslivet eller er i en annen jobb men ønsker å bli yrkessjåfør, utdyper samferdselsministeren overfor YrkesBil.no.

Gjeldende fra og med 2019
Ifølge Dale skal Lånekassen-ordningen gjelde fra og med 2019, såfremt Stortinget slutter seg til forslaget fra regjeringen. Han vil imidlertid ikke si noe om hvor mye penger dette tiltaket vil koste staten.

– Det kommer selvsagt an på hvor mange som kommer til å bruke den finansieringsmetoden. Jeg vil være forsiktig med å gå inn på noen konkrete anslag på dette, sier Dale.

I dag koster det rundt 100.000 kroner for å ta tungbilførerkort, dersom man ikke gjør det for eksempel gjennom videregående utdanning.

– Det har vært vanskelig å få finansiert dette om man ikke får det dekket gjennom en bedrift. Ved å legge dette under Lånekassen ønsker vi at flere i større grad kan ta sjansen på egenhånd å kvalifisere seg til en jobb som yrkessjåfør. På den måten får vi flere som står utenfor arbeidslivet inn, og ikke minst får folk som ønsker å bytte til denne bransjen muligheten til å kvalifisere seg, sier statsråden.

– Meningsløs forskjell
Direktør Geir A. Mo i NLF er strålende fornøyd med det han fikk høre onsdag.

– Vi har jobbet i ett år nå for å få til dette, etter at det forrige statsbudsjettet kom hvor de innførte denne ordningen for bussjåfører – men ikke lastebilsjåfører. Det var et famøst vedtak, og vi mener det er helt meningsløst å ha en slik ordning kun for den ene yrkesgruppen og ikke den andre, sier Mo til YrkesBil.no.

Han sier det er mange som har lyst til å omskolere seg og begynne å kjøre lastebil.

– I kostander snakker vi ikke bare om 100.000 for førerkortet. Ta med Yrkessjåførkompetansekurset og andre krav, så er vi oppe i 140.000 kroner. Så skal folk leve i mellomtiden og ha penger til andre ting. De høye kostnadene gjør at mange velger det bort, sier Mo.

Han synes det er vanskelig å si hvor mye ordningen vil ha å si for rekrutteringen inn i sjåføryrket.

– Men dette gjør at vi kan gå bredere ut. Vi tror dette kommer til å hjelpe betydelig, som et tillegg til at vi fortsatt jobber opp mot NAV og yrkesfagutdanningene for å få folk inn de veiene også, sier Mo.

Powered by Labrador CMS