GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover
GAZ på plass i Hannover

GAZ på plass i Hannover

Det er langt til Gorkij. Det er langt tilbake til 1932 også, da den første Ford AA-modellen rullet av båndet der i byen. Etter det har GAZ vokst seg til Russlands største bilfabrikk. Og de er på plass i Hannover.

Publisert

Jeg har møtt disse dyktige russerne på flere IAA-forestillinger. Alltid med optimistiske utsikter, og alltid med samme mangel på noen Europa-distributør man kan tro på.

Jeg ser jo også at det kan være noe skurr med oppfattet kvalitet inne i bussene for eksempel, eller ved førerplassen på en av de store bilene, og motorene møter ikke alltid kravene til innerste del av Stuttgart og hvordan de oppfattes av sjåførene eller eierne aner jeg ikke.

Men på den annen side, jeg klarte ikke umiddelbart å oppdage store glipper i Gaz Connect plattformen – en telematikk-løsning som sporer mer enn 50 forskjellige system-indikatorer i bilen i sanntid, og samtidig kan gi deg rundt 100 online-tjenester via apper eller web-sider.

Det virker med andre ord som vi er i 2018 i dette miljøet også.

Men det er allikevel mye morsomt å fordype seg i på den utendørs standen de pleier ha. I år var den store attraksjonen – og da mener jeg stor – en 4x6 URAL.

Åpenbart forberedt på de tøffeste underlag, med forsterket ramme og navmotorer og ekstrem bakkeklaring, og en tank der for eksempel melken kan holdes ved avtalt temperatur mens temperaturen utenfor skiftet fra minus 45 til pluss 40 grader C.

Men hele poenget mitt er egentlig at den ser så massivt imponerende ut. Selv en stor Zetros bygget om hos Paul kommer ikke i nærheten.

De var egentlig verdt en titt ekstra de to andre firehjulsdriverne der også, Vepr og Sadko – begge så ut som de mente alvor og begge så ut som de ikke veide et eneste gram for lite. Sumobryter-attityde.

Et par busser var også på plass, en Liaz lavgulv for inntil 117 personer og en imponerende samling moderne assistentsystemer. Og en liten bybuss med muligheter for et CNG-alternativer. Men de har også dieselmotorer som møter Euro VId

Og så er det hele rekken med Gazeller da. Rammebiler, som varebiler eller minibusser eller bare chassiser. En av dem var også blitt fullt batteri-elektrifisert med full drivlinje fra Siemens.

Som sagt – jeg liker disse bilene, men det er jo ren romantikk – minner fra Kamaz-tiden. Og ikke aner jeg noe om kvalitet eller tekniske krav eller TCO – det må jo være en grunn til at vi bare ser dem på messen og ikke ute i trafikken.

Powered by Labrador CMS