-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første glimt av nye Actros
5. september trekkes duken av nye Mercedes-Benz Actros. Legger du merke til noe som «mangler» i det første offisielle bildet?
Det er ikke enkelt å hente mye informasjon om den nye lastebilen ut av bilde-teaseren som Mercedes-Benz nylig slapp på Instagram. Selv ikke etter at vi lysnet opp bildet litt i et fotoredigeringsprogram (originalen ser du nederst i artikkelen).
Men en ting legger man raskt merke til: Det er noe som «mangler» på lastebilen.
Kamera erstatter sidespeil
Bilen på bildet har nemlig ingen sidespeil.
Her er de tradisjonelle speilhusene erstattet av to små, utvendige kameraer montert i høyde over sidevinduene.
Kameraer i stedet for sidespeil har vi sett på mange konseptbiler de seneste årene, inkludert Daimlers Future Truck, men inntil relativt nylig har det i de fleste land ikke vært tillatt å erstatte de analoge speilene fullt ut med kameraer og skjerm. Dermed har det dukket opp en del kombinasjonsløsninger.
I 2016 ble Japan det første landet som åpnet opp for å la teknologien erstatte sidespeilene fullt ut, og flere er nå i ferd med å gjøre det samme. Under visse forutsetninger skal EU nå også tillate typegodkjenning av biler med kameraer i stedet for sidespeil.
Audi var i sommer først ute med å vise teknologien i det som skal bli en serieprodusert bil, nemlig e-tron, og nå ser det også ut til å dukke opp på den første serie-lastebilen.
Det vil nok fortsatt være analoge sidespeil som blir standard på nye Actros, men sannsynligvis vil du kunne velge kameraer og skjerm i stedet, dersom du ønsker det.
Diesel og strøm
5. september er altså datoen da den nye generasjonen Actros skal få sin verdenspremiere på Teater am Potsdamer Platz i Berlin.
I skrivende stund har svært lite informasjon om den nye flaggskipmodellen lekket ut. Og ut fra det hemmelighetsfulle bildet Mercedes selv har sluppet, ser det ikke ut til å ha skjedd dramatiske ting på designsiden (bortsett fra speilene som "mangler", da).
Men samtidig som halve Norge gikk i sommerdvale presenterte Daimler sine tanker om fremtidens lastebiler på pressearrangementet FutureLab ved den enorme fabrikken i Wörth. Og der var vi.
På det tidspunktet var det ikke en gang uttalt at det kommer en ny Actros, men MB Trucks-sjefen, Stefan Buchner, ga noen åpenbare hint da han varslet «store nyheter» i september.
Han gikk ikke i konkrete detaljer, men noe sa han da – og ikke minst var han tydelig på hva som ikke kommer:
– Når det gjelder fremtidens drivlinjer vil dieselmotoren fortsatt spille en viktig rolle i lang tid ennå. Av alternativer ser vi ingen hybridløsninger i dette bildet per i dag. Derfor fokuserer vi nå på fullelektriske lastebiler, sa Buchner.
Verken overraskende eller nytt, egentlig: Elektrisk Actros har vi jo skrevet om for en god stund siden, men vi kan nok regne med at i en ny generasjon av modellen vil alt dette tas ett eller flere skritt videre.
Både batteri og hydrogen ble nevnt som mulige energikilder for el-lastebiler, men noen konkrete brenselcellebiler fikk vi ikke se – bortsett fra et par fjernstyrte leketøy.
Autonomi nivå 2
Buchner varslet samtidig at en rekke nye teknologiske løsninger er «rett rundt hjørnet» (hint: IAA).
Konkret nevnte han at Daimler ser for seg at autonom kjøring på nivå 2 (på bilindustriens omforente femtrinnsskala for autonom kjøring) blir aktuelt i neste generasjon lastebiler (nye Actros?).
Nivå 2 vil si at man i gitte situasjoner, for eksempel på motorvei, kan slippe rattet og la lastebilen selv holde seg i sitt kjørefelt og regulere avstanden til forankjørende – eller la lastebilen håndtere køkjøringen. Dette gjøres ganske enkelt ved å kombinere førerassistentsystemer som allerede finnes i dagens biler.
Videreutvikling av tjenesten Uptime står også på agendaen. Ifølge Buchner kan det i dag ta så lite som fire minutter fra en feilmelding dukker opp mens lastebilen er ute på veien, til en diagnose er stilt og verkstedet har en plan klar for utbedring av feilen. Opplegget skal bli enda raskere og mer omfattende fremover.
Kanskje vil det dukke opp flere hint i de kommende dagene – ellers er det jo uansett ikke lenge til 5. september.