-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norske lastebiler fortsetter å tape markedsandeler
Finske lastebiler økte mest på grensekryssende transport til og fra Norge i 2. kvartal. Men over tid er det de baltiske bilene som øker mest – med nær en dobling i markedsandel på fem år.
30,9 prosent av grensetransporten skjedde med norske lastebiler i 2. kvartal 2018, viser den ferske statistikken «Godstransport med lastebil over grensen» fra SSB.
Det er en nedgang på -1,4 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. De seneste fem årene har norske lastebilers markedsandel gått ned med over 17 prosent.
Tallene, som gjelder grensepassering med lastebil på vei, er kanskje ikke egnet til å overraske noen, men de bekrefter en langvarig trend der norske lastebiler taper markedsandeler på denne type transport.
I årets andre kvartal er det faktisk finske biler som økte mest, med 24,5 prosent, til en markedsandel på 4,2 prosent.
Lastebiler fra Baltikum (omfatter Estland, Lativa og Litauen) utgjør den nest største økningen, med 16,7 prosent.
Baltiske lastebiler har i den nyeste statistikken 12 prosent markedsandel på denne type transport, det er nesten en dobling i løpet av de seneste fem årene – fra 6,5 prosent i 2013.
De som taper mest i dette markedet er de svenske lastebilene, med en nedgang på -11,8 prosent i 2. kvartal.
Går vi fem år bakover i tid hadde svenskene en markedsandel på 28,6 prosent. Nå er den nede i 24,5.