Flere og større modeller, økt rekkevidde og mer nyttelast – kan dette sette fart på salget av elektriske varebiler? Vi gir deg oversikt over utvalget, og nyhetene som kommer.
Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler vært beskjeden – for å si det forsiktig.
Annonse
I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 766 elektriske varebiler her til lands. Det utgjør drøyt to prosent av det totale varebilsalget på 32.224 biler (eks. campingbiler).
Færre insentiver I første halvdel av 2018 har el-varebilsalget riktignok mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor. Høres mye ut i prosent, men de 814 el-varebilene utgjør fortsatt mindre enn fire prosent av totalmarkedet på 20.807 varebiler i perioden.
Årsakene til det labre salget er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på enkelte modeller forklarer nok noe.
I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.
Fritak fra bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.
Annonse
Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker. Nå jobber blant annet miljøorganisasjonen Zero for at avgiftsfritak og bompengefritak for elektriske varebiler skal videreføres, nettopp for å få opp andelen av slike biler.
Nye modeller Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.
Hittil har det i hovedsak vært de små varebilmodellene som er elektrifisert, men i år kommer flere store – som Volkswagen e-Crafter og MAN eTGE – også i batterielektriske versjoner. Mercedes-Benz følger på neste år med norgeslansering av helelektriske e-Vito og e-Sprinter.
Dermed vil vi trolig få se langt flere grønnskiltede elbiler på veiene fremover.
Med hjelp fra de norske bilimportørene har vi laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid.
I tillegg har vi tatt med et par usikre kort: Tyske StreetScooter og kinesiske SAIC Maxus er ikke representert i Norge foreløpig, men begge produsentene opplyser at de ser på markedet her som svært interessant.
Annonse
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 5-2018. Ikke abonnent? Bli det her, og få eksklusive og nyttige bransjesaker først.**
Se hele oversikten:
Elektriske varebiler i salg nå
Renault Kangoo ZE
Motor: 44kw / 60hk / 225nm.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: 33 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A.
Ladefart hurtiglading: Hurtiglading leveres ikke.
Rekkevidde: 270 (NEDC).
Nyttelast: 625 kilo.
Lastevolum: 3 m³ i kort utgave og 4 m³ i Maxi-utgave.
Egenvekt: 1.505-1.735 kilo.
Tilhengerkapasitet: 374 kilo.
Muligheter for bakseter: Ja 3 (totalt 5 seter i bilen).
Pris som varebil: fra 248.900 kroner.
Pris som personbil: fra 263.400 som 5 seter varebil klasse 1.
Kilde: Importøren
Nissan e-NV200
Motor: 80 kW og 254 Nm.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: 40 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: 7,5 timer med 6,6 kWh ombordlader/hjemmelader. Opptil 21,5 timer med stikkontakt (10A-kurs).
Ladefart hurtiglading: 40-60 minutter (50 kW).
Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km.
Nyttelast: Opptil 742 kilo.
Lastevolum: 4,2 m3.
Egenvekt: Fra 1.498 kilo.
Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo.
Muligheter for bakseter: Ja, da som personbilvarianten e-NV200 Evalia med enten 5- eller 7-seter.
Pris som varebil: Fra 249.840 kroner (OFV-pris).
Pris som personbil: Fra 283.690 kroner.
Kilde: Importøren
Peugeot Partner Electric Mester
Motor: 49 kW.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: 22,5 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.
Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.
Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).
Nyttelast: Opptil 620 kilo.
Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.
Egenvekt: Ukjent.
Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.
Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.
Pris som varebil: L1/L2: 230.000/238.000 kroner.
Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)
Kilde: Importøren
Citroën Berlingo Electric Proff
Motor: 49 kW.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: 22,5 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.
Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.
Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).
Nyttelast: Opptil 620 kilo.
Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.
Egenvekt: Ukjent.
Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.
Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.
Pris som varebil: L1/L2: 225.000/233.000 kroner.
Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)
Kilde: Importøren
Annonse
Iveco Daily Electric
Motor: 60-80 kW.
Drivhjul: Bakhjulsdrift.
Batterikapasitet: 28-85 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: 10-24 timer (3,5kW).
Ladefart hurtiglading: 2 timer (22kW).
Rekkevidde: 70-200 kilometer (NEDC).
Nyttelast: 600-1.100 kilo.
Lastevolum: 7,3-19,6 m³.
Egenvekt: 2.400-2.900 kilo.
Tilhengerkapasitet: Leveres ikke med hengerfeste.
Muligheter for bakseter: Nei.
Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner.
Pris som personbil: Leveres ikke.
Kilde: Importøren
Elvarebiler som kommer:
Volkswagen e-Crafter
Motor: 100 kW/290 Nm.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: Lithium-ION HV-celler (37 Ah) med 36 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: Cirka 5 timer og 20 minutter (7kW lader).
Ladefart hurtiglading: 7,2 kW og Combolader (CCS) for hurtiglading inntil 40 kW (45 minutter ladetid til 80 % kapasitet).
Rekkevidde: inntil 160 km (NEDC).
Nyttelast: Klasse N2: 1750 kilo / Klasse N1: 1.000 kilo.
Lastevolum: 10,7 m³.
Egenvekt: Klasse N2: 4.250 kilo / Klasse N1: 3.500 kilo.
Tilhengerkapasitet: Ingen tilhengerkapasitet.
Muligheter for bakseter: Leveres ikke som personbil, men importøren sier de «kanskje kan bygge den som buss, basert på N2».
Pris som varebil: 630.000 kroner.
Pris som personbil: Ikke aktuelt.
Planlagt lanseringstidspunkt: Slutten av september 2018.
Kilde: Importøren
MAN eTGE
Motor: 100 kW/290 Nm.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: 36 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: AC-Wallbox 7,2kW=5 timer og 20 minutter fra 0 till 100 %.
Ladefart hurtiglading: Combo charging socket (CCS) med opptil 40 kW: 45 minutter fra 0-80 %.